Să ai grijă de o persoană este foarte bine, însă trebuie să ştii când să te opreşti şi să cum să te împarţi astfel încât să nu laşi baltă nevoile tale.

În momentul în care întâlneşti o persoană ce are nevoie de ajutor, atât din punct de vedere emoţional cât şi fizic este foarte important să ştii să acorzi o mână de ajutor.

Din păcate, una dintre probleme cu care unii oameni au început să se confrunte este recunoscută de către specialişti sub denumirea de sindromul de stres al îngrijitorului.

Această problemă îşi poate pune amprenta pe toate sectoarele vieţii tale şi este un fenomen ce nu trebuie trecut cu vederea.

Cu cât persoana de care ai grijă va avea mai multă nevoie de prezenţa ta cu atât mai mult te vei neglija pe tine.

Afecţiune caracteristică femeilor

De cele mai multe ori sarcina îngrijirii unei terţe persoane care pe umerii femeilor, care îşi asumă rolul de a proteja, de a dărui iubire şi atenţie necondiţionat, realizându-se astfel o legătură emoţională şi fizică extrem de puternică în unele cazuri.

A fi îngrijtorul cuiva înseamnă să îi aloci 24 din 24 de ore din timpul tău nevoilor sale.Pentru a face faţă acestei provocări este important ca îngrijitorul să îşi ia din când în când o pauză şi să fie înlocuit de un alt membru a-l familiei fără a abandona pacientul. Acesta poate să se confrunte cu atacuri de panică sau de anxietate în momentul în care se vede singur.

Află cum te ajută sunetele din natură să combaţi stresul AICI

Simptomele sindromului de stres al îngrijitorului

Atunci când ai în grija ta o persoană infirmă este foarte greu să realizezi că te-a afectat această formă de stres. Fără să vrei, vei petrece din ce în ce mai mult timp să te gândeşti la ce face persoana infirmă, dacă are vreo nevoie.

Acordând toată atenţia ta asupra pacientului se va resimţi la nivelul organismului tău senzaţia de oboseală cronică, probleme la nivelul spatelui mai ales dacă eşti nevoit să îl ridici din pat pentru a-l aşeza în scaunul cu rotile şi invers, stresul şi panica provocate de teama de a nu se răni sau de a nu se confrunta cu anumite probleme pe care tu să nu le observi.

Dacă ai în grija ta o persoană şi ai observat că deşi nu ai făcut nici o schimbare în alimentaţia ta te confrunţi cu fluctuaţii de greutate, tulburări de somn, simţi nevoia de a apela la orice fel de analgezice sau îţi doreşti din ce în ce mai mult să te retragi undeva singur în cazul acesta te confrunţi cu simptomele incipiente ale acestei afecţiuni.

Cum poţi preveni acest sindrom?

În primul rând trebuie să înveţi să te detaşezi şi să îţi împarţi responsabilităţile şi cu alte persoane. Nu ezita să te sfătuieşti şi cu ceilalţi membri ai familiei ori de câte ori ai ocazia. Să ceri ajutor sau un sfat nu este o ruşine, trebuie să fii conştient că nimeni nu s-a născut învăţat şi că este normal ca orice om să obosească la un moment dat.

Informează-te constant cu privire la afecţiunile persoanei pe care o îngrijeşti, rezervă-ţi câteva momente pe zi în care să meditezi sau să faci nişte exerciţii fizice care să te deconecteze.

Nu trebuie să renunţi la viaţa ta socială, ai nevoie ca la finalul zilei să te detaşezi şi să schimbi cuvinte cu oamenii dragi şi să îţi faci mereu cunoştinţe noi.

Atât timp cât tu eşti detaşat, liniştit, relaxat şi sănătos acest aspect se va reflecta şi asupra persoanei pe care o îngrijeşti.