Pentru a ajuta organismul să se recupereze după o boală, este important să acorzi mai multă atenţie alimentaţiei. Pe de o parte, trebuie să excluzi mâncărurile grele, iar pe de alta, să-ţi asiguri un aport crescut de vitamine şi minerale care să te pună pe picioare.

Dieta pe care o adopţi în perioada de recuperare după o boală sau după o operaţie trebuie să ţină cont de suferinţa pe care ai avut-o. Dar, ca reguli generale, ea ar trebui să fie suficient de uşoară pentru a nu îngreuna digestia (o mare parte din energie va fi direcţionată spre digestie, în detrimentul recuperării) şi pentru a nu crea disconfort abdominal, mai ales dacă vorbim de o intervenţie chirurgicală şi mai ales dacă a fost efectuată în zona abdominală. Pentru ca digestia să nu fie îngreunată, trebuie evitate carnea grasă şi brânzeturile grase, tocăturile, prăjelile, mezelurile, smântâna, maionezele, sosurile, dulciurile rafinate. Alimentele care produc balonare şi care nu ar trebui incluse în dieta din perioada convalescenţei sunt varza, fasolea, mazărea, ceapa, năutul, ridichile, prunele, smochinele şi băuturile carbogazoase.

Mănâncă şi dacă nu ţi-e foame

Indiferent de suferinţă, trebuie să ţinem cont că organismul are nevoie de energie pentru a-şi menţine funcţiile. Chiar dacă nu simţim că ne este foame, este important să ne alimentăm. Altfel, vom fi lipsiţi de enerie şi nu vom face decât să prelungim perioada de convalescenţă. Un nutrient care nu trebuie să lipsească din alimentaţie în perioada convalescenţei este fierul. Mineralul este foarte important pentru refacerea muşchilor dacă am stat mai multe zile la pat şi dacă perioada de convalescenţă va fi lungă. De asemenea, aportuil crescut de fier este important după operaţiile în timpul cărora am pierdut sânge şi care ne predispun la anemie. Poţi lua acest mineral din carnea roşie, ouă (se găseşte în gălbenuşul lor), din lactate şi din legumele verzi (spanac, pătrunjel, broccoli etc.)

Vitamine şi minerale pentru imunitate

Când organismul este slăbit, suntem mult mai predispuşi la infecţii. De aceea, trebuie să ai grijă de imunitate şi poţi face acest lucru printr-un aport crescut de antioxidanţi. Cele mai bune în acest scop sunt vegetalele care conţin multă vitamina C, cum ar fi cătina, citricele, kiwi, fructele de pădure, broccoli şi pătrunjelul (legumele de culoare verde în general). Această vitamină are şi avantajul că grăbeşte cicatrizarea rănilor.

Ai grijă să te hidratezi!

Mai ales după intervenţiile chirurgicale, organismul este deshidratat. Sărurile minerale pierdute, cum sunt sodiul, potasiul, calciul şi clorul, trebuie compensate prin creşterea aportului de lichide. Sunt recomandate apa, supa de legume şi sucurile din fructe şi contraindicate cafeaua şi băuturile carbogazoase, care nu fac decât să accentueze deshidratarea.

Te-ar mai putea interesa:

Merele şi ţelina ne dau energie

Top 10 cele mai sănătoase alimente

De ce avem nevoie de minerale şi care sunt cele mai bune surse?