Sărbătoarea Învierii Domnului reprezintă un moment important din an pentru creştini. Pe lângă însemnătatea religioasă, tradiţiile culinare sunt un motiv de bucurie, de aceea trebuie să prevenim problemele digestive şi să ne priască mâncarea.

Ouă roşii, drob, dulciuri, toate sunt gustoase, dar grele pentru ficat, mai ales dacă gustăm din fiecare şi mâncăm mai des decât de obicei. Doctorul nutriţionist Roxana-Gabriela Mitulescu oferă câteva sfaturi despre cum să preparăm meniul de Paşte mai sănătos.

Mizează pe produse cu puţine calorii

Este uşor de spus, dar greu de realizat atunci când trecem pe lânga atâtea tentaţii şi când motivaţia începe să scadă. Dacă îţi doreşti să nu te confrunţi cu senzaţia de preaplin după masă şi dacă nu vrei să iei în greutate rapid, încearcă să-ţi controlezi instinctul şi să optezi pentru alimente cu încărcătură calorică mică, cum ar fi legume, fructe, verdeţuri, produse cu puţine grăsimi.

Respectă programul de masă

Este ideal să mâncăm cele 3 mese de peste zi şi, dacă timpul şi programul ne permit, 2 gustări, deoarece un program riguros ne va ajuta să prevenim dezechilibre majore şi excese la anumite mese. De reţinut că, seara, excesul alimentar se digeră mai greu şi poate duce la apariţia indigestiei.

Ar fi bine dacă ne-am spaţia mesele în funcţie de preferinţe şi să nu mâncăm mai des de 2 ore (între masă şi gustare), iar masa de seară să nu fie mai târziu de ora 19.00-19.30.

Mâncăm tradiţional, dar dietetic

Nutriţionistul recomandă să încercăm să înlocuim alimentele prăjite cu cele pregătite la grătar, cuptor, fierte, dar fără sau cu puţin ulei vegetal, de floarea-soarelui, de măsline. Este bine să evităm garniturile cu mulţi carbohidraţi (orez, cartofi, paste) şi să le înlocuim cu salate, legume gătite la abur, pentru că în acest fel îşi păstrează principiile nutriţionale. Zahărul rafinat ar trebuie eliminat din meniu, dar dacă nu se poate, să încercăm să consumăm doar o cantitate mică. Şi în această perioadă, să preferăm carnea slabă, dar nu doar piept de pui fript, ci şi carne de porc, de vită, de miel, peşte, cu cât mai puţină grăsime. Pentru a beneficia de vitamine, fibre şi glucide bune, vom include în meniu mai multe legume şi fructe neprocesate.

Bine de ştiut!

Când vine vorba despre hidratare, optează pentru ceaiuri şi apă plată. Ar fi bine ca sucurile să fie evitate. Câte 1 pahar de vin sec roşu la masă este mai mult decât suficient şi previne riscul de pancreatită acută.

Dr. Roxana-Gabriela Mitulescu

medic specialist de nutriţie, diabet şi boli metabolice

Artro Sport Clinic, Bucureşti

Nu este indicat să mănânci toate felurile pe care le-ai pregătit la aceeaşi masă. Încearcă să mănânci dimineaţa câte puţin din preparatele din categoria: ou (nu mai mult de 2 ouă pe zi), drob, şi să completezi cu legume, urmând ca la gustarea următoare să consumi o felie de cozonac sau de pască. Masa de prânz poate consta în carne de miel sau alt tip, pe care preferabil o preparaţi cu cât mai puţin ulei. Asezonaţi carnea cu legume (gătite sau salată) – spanac, ştevie, broccoli în locul cartofului, orezului sau a pâinii. La masa de seară, ciorba de carne reprezintă o alegere foarte bună, deoarece proteinele conţinute de aceasta vă vor da senzaţia de saţietate mai mult timp.

Reţete delicioase şi dietetice pentru masa de Paşte

Pentru masele de Paşte vă recomandăm aceste preparate săţioase, gustoase şi uşor de pregătit din cartea Reţete pentru sănătatea noastră – Elena Pridie.

Drob cu ciuperci

Ai nevoie de: 300 g ciuperci fierte, tocate, 3 felii de pâine neagră, 1 cană de orez fiert, 4 cepe mari, 2 linguri de pastă de tomate sau 200 ml de suc de roşii, 2 linguri de făină (sau tărâţe de grâu), 1 legătură de verdeaţă tocată fin, 1 linguriţă de mirodenii, 2-3 linguri de ulei şi 1 linguriţă de sare.

Mod de preparare: Cepele se curăţă, se spală, se toacă şi se călesc 1-2 minute cu uleiul, adăugându-se apoi şi ciupercile şi călindu-se împreună încă 1 minut. Pâinea se înmoaie, se scurge şi se fărâmiţează bine. Într-un castron se pun orezul, ceapa cu ciupercile călite, pâinea şi celelalte ingredinete, amestecându-se uşor. Compoziţia rezultată se pune într-o tavă pentru cuptor. Se dă la cuptor, încălzit dinainte, lăsându-se la foc mijlociu aproximativ 45 de minute. Se serveşte cu garnitură de legume şi salate.

Ciorbă de primăvară

Ai nevoie de: 3 morcovi, 3 rădăcini de pătrunjel, 1 ţelină mică, 2 legături de ştevie, 2-3 legături de lobodă combinată, roşie şi verde – 1 ceapă, 1 lingură de ulei, 1 linguriţă de sare.

Mod de preparare: Se pregătesc legumele, se curăţă, se spală. Morcovii şi pătrunjelul se taie rondele, iar ţelina cubuleţe. Ceapa se toacă mărunt. Pregătite astfel, legumele se pun în oala în care se va face ciorba şi se călesc 2-3 minute cu uleiul, amestecându-se bine. Apoi se toarnă peste 2 l de apă clocotită şi se lasă ciorba să fiarbă încet. Separat, se scufundă ştevia 1 minut în apa clocotită şi se scoate imediat. Se scurge bine de zeamă şi se toacă mărunt cu cuţitul. De asemenea, se toacă şi frunzele de lobodă crude. Cam la 20 de minute după ce ciorba a început să clocotească, se adaugă ştevia şi loboda, uleiul, sarea şi se acreşte după dorinţă. Se mai lasă să dea 1 clocot, apoi se opreşte focul.