Odată cu înaintarea în vârstă, masa musculară se diminuează, în detrimentul celei adipoase, care creşte, şi oasele devin fragile. Practicarea constantă a unei activităţi fizice întârzie procesul de îmbătrânire şi menţine starea de sănătate.

Este demonstrat faptul că la persoanele care fac mişcare regulat, forţa musculară şi rezistenţa fizică sunt menţinute până la vârste înaintate. În plus, cei care desfăşoară des o activitate fizică au un nivel al tensiunii arteriale mult mai scăzut decât persoanele care nu au acest obicei. Un studiu efectuat de cercetătorii americani de la Şcoala de Medicină şi de Sănătate Publică din Wisconsin, care a inclus 17.000 de persoane, din care peste 4.000 aveau hipertensiune, a arătat că activităţile fizice de tipul aerobicului scad considerabil tensiunea arterială în cazul hipertensivilor cu aproximativ 70%. De asemenea, datorită faptului că sportul menţine densitatea osoasă, riscul de apariţie a osteoporozei este mult mai redus la iubitorii de mişcare. Studii efectuate în SUA şi în Japonia pe femei aflate în postmenopauză arată că riscul de fracturi cauzate de osteoporoză este de trei ori mai mic la femeile active, comparativ cu cele sedentare. Un alt beneficiu al practicării unei activităţi fizice susţinute este acela că scade riscul de dereglări metabolice, gen hipercolesterolemie sau diabet, deoarece activitatea fizică ajută la scăderea nivelului colesterolului „rău“ şi al glicemiei.


Risc scăzut de depresie


Pe plan psihic, sportul întârzie apariţia demenţei, reduce stările de anxietate şi de depresie. Mişcarea facilitează circulaţia sângelui către creier, prevenind astfel pierderile de memorie. Studiile au arătat că 30 de minute dedicate zilnic activităţilor moderate, gen mersul pe jos, pe bicicletă, alergările uşoare şi urcatul scărilor reduc semnificativ riscul de apariţie a demenţei. De asemenea, exerciţiile aerobice cresc nivelul de endorfine, substanţe chimice care sunt responsabile pentru menţinerea bunei-dispoziţii.