Ştiai că o pierdere de peste 2% din greutatea corpului nostru cauzată de deshidratare duce la scăderea memoriei de scurtă durată? Află de la dr. Răzvan Costache, medic specialist medicină internă, de ce este bine să ne hidratăm în perioadele caniculare.

Apa este principalul constituent al organismului. Acesta reprezintă în mod normal aproximativ 60% din greutatea corpului la bărbaţii adulţi şi 50-55% din greutatea corporală la femei.

Muşchii şi creierul sunt alcătuiţi din aproximativ 75% apă, sângele şi rinichii conţin aproximativ 80% apă, ficatul, aproximativ 70%, sistemul osos, circa 25% şi ţesutul adipos, aproximativ 20%.

Cât supravieţuim fără să bem apă?

Organismul are nevoie de apă pentru a supravieţui şi funcţiona corespunzător.

Oamenii nu pot trăi fără apă potabilă mai mult de câteva zile (în funcţie de vreme, nivelul de activitate etc.), în timp ce alte elemente nutritive pot să lipsească timp de săptămâni sau luni.

Din cantitatea totală de apa consumată, aproximativ 30% provine din alimente, iar 70% din băuturi.

De ce este importantă?

Hidratarea organismului este importantă pentru transportul de carbohidraţi, vitamine, minerale, alte elemente nutritive importante şi oxigen la celule, elemente necesare producerii de energie pentru ca organismul să funcţioneze normal. În plus, hidratarea facilitează eliminarea produselor reziduale de metabolism, permiţând funcţionarea celulară normală.

Apa din corpul uman joacă un rol important ca termostat al organismului, ajutând la reglarea temperaturii corpului prin disiparea căldurii. În cazul supraîncălzirii organismului, apa se pierde prin transpiraţie şi evaporare la suprafaţa pielii, îndepârtând astfel căldura din corp.

Când suntem bine hidrataţi, neuronii sunt alimentaţi cu nutrienţi şi sânge oxigenat, iar creierul funcţionează în parametrii normali.

Hidratarea joacă un rol important în digestia alimentelor şi absorbţia nutrienţilor din tractul digestiv. Apa este necesară pentru dizolvarea substanţelor nutritive astfel încât acestea să poată fi absorbţie în fluxul sanguin şi livrate celulelor.

Un aport adecvat de lichide este esenţial pentru a asigura funcţionare a rinichilor ajutând la eliminarea deşeurilor şi a substanţelor nutritive în exces prin urină.

Rinichii unei persoane bine hidratate filtrează aproximativ 180 de litri de apă în fiecare zi, cea mai mare parte fiind resorbită pentru a preveni pierderile excesive de lichide.

Apa acţionează ca un lubrifiant pentru muşchi şi articulaţii, ajută la formarea lichidului articular şi menţine activitatea normală a muşchilor.

Muşchii şi articulaţiile alături de sistemul osos ne sunt necesare pentru menţinerea poziţiei, mişcare şi activităţile zilnice.

Aproximativ 75% din muşchi este alcătuit din apă. Menţinerea echilibrului fluidelor din organism este esenţială pentru funcţia musculara optimă.

Ce se întâmplă când ne deshidratăm?

Deshidratarea uşoară cu pierderea de până la 1-2% din greutatea corporala poate afecta capacitatea de concentrare.

Pierderea de greutate corporala de peste 2% în urma deshidratării poate afecta abilităţile de prelucrare a informaţiei şi memoria de scurtă durată.

Deshidratarea scade debitul cardiac, care poate duce la creşterea frecvenţei cardiace şi scăderea tensiunii arteriale. Sistemul circulator oferă o aprovizionare constantă cu oxigen şi nutrienţi a creierului, muşchilor şi tuturor ţesuturilor.

Hidratarea insuficientă va încetini procesul digestiv şi deshidratarea cronică poate duce la constipaţie.

Articol scris de Dr. Răzvan Costache, medic specialist medicină internă ”Regina Maria Reţeaua private de sănătate”.