Salate, peşte, multe legume şi fructe. Acestea sunt doar câteva dintre ingredientele unei mese reuşite. Însă o alimentaţie echilibrată nu înseamnă doar alimente sănătoase, ci şi o conduită ponderată când vine vorba despre poftele alimentare. Elena Casapu, specialist Maggi in nutriţie, vă oferă câteva sfaturi pentru a vă păstra o alimentaţie echilibrată.

Evitaţi cumpărăturile făcute din impuls! Dacă sunteţi un fan al dulciurilor, evitaţi achiziţionarea şi depozitarea lor pentru a nu fi tentat să le consumaţi atunci când vă este poftă.

Ocupaţi-vă timpul! Dacă sunteţi plictisit sau stresat, vorbiţi la telefon cu un prieten, participaţi la activităţile şcolare ale copiilor, vizitaţi un vecin sau ieşiţi la o plimbare.

Faceţi diferenţa între obiceiurile alimentare impulsive şi foamea biologică. Dacă e vorba de a doua variantă, pregătiţi o masă echilibrată. Dacă e vorba de o senzaţie generată de emoţii, încercaţi să vă implicaţi în activităţi care vă fac să uitaţi de acest lucru.

Planificaţi un meniu echilibrat. Înlocuiţi gustările dese constituite din deserturi cu fructe sau iaurt slab în grăsimi. Dimineaţa puteţi servi cereale integrale cu lapte cu conţinut redus de grăsimi sau un sendviş cu pâine integrală, brânză slabă şi o varietate de legume.

Respectaţi orele de masă. Dacă vi se face poftă la miezul nopţii de un aliment, atunci este bine să vă stabiliţi un calendar al meselor, încercând să vă menţineţi ocupat cu alte activităţi în intervalul dintre mese.

Adoptaţi o alimentaţie echilibrată pe termen lung. Nu există mâncăruri rele sau bune, ci doar o alimentaţie potrivită sau nepotrivită.

Astfel, vă veţi păstra o alimentaţie echilibrată şi, în acelaşi timp, o stare de spirit pozitivă şi relaxată.

"Alimentele, modul de a reacţiona la emoţii"

Fiecare dintre noi răspunde la semnalele organismului în felul său, în ceea ce priveşte alimentaţia. Pentru unii, acest lucru poate însemna o masă relaxantă şi planificată. Pentru alte persoane, senzaţia de foame poate fi generată de un anumit context.

Alimentele reprezintă una dintre modalităţile de a reacţiona la emoţii. În astfel de situaţii, se manifestă două tendinţe: fie reducem cantitatea de alimente consumată, fie dorim să mâncăm mai multe alimente bogate în zahăr, grăsimi sau sare decât de obicei.

Atenţie cum combinaţi alimentele!

Diversele asocieri alimentare pe care le facem pe parcursul unei zile ne pot perturba digestia. Iată care sunt şase dintre cele mai nocive „amestecuri” pe care le putem face, potrivit eva.ro.

Cartofi cu carne. Carnea produce sucuri gastrice acide pentru a fi digerată şi acest lucru se întâmplă foarte lent. În schimb, cartofii produc sucuri gastrice alcaline, sunt digeraţi repede şi necesită enzime diferite.

Paste cu carne. Merg pe acelaşi principiu al combinaţiei de mai sus, nefiind indicată combinarea la aceeaşi masă a carbohidraţilor cu proteinele. Mai mult, încearcă să eviţi total consumul pâinii în asociere cu pastele sau cu supa de carne şi tăiţei.

Cereale cu lapte. Sunt tot carbohidraţi în combinaţie cu proteine. Laptele se digeră foarte greu, mai ales dacă îţi lipseşte enzima lactoză care determină tot tacâmul de simptome enumerate mai sus: balonare, gaze, constipaţie, etc.

Pâine cu carne şi ouă. E setul complet, digestia va fi afectată cu siguranţă pentru că practic vom consuma porţie dublă de proteine asociate cu carbohidraţi.

Fructe cu cereale şi lactate. Fructele se consumă întotdeauna singure, la distanţă de cel puţin o oră de mese, deoarece folosesc enzime total diferite de toate celelalte alimente.

Orez cu carne. Din nou, carbohidraţi cu proteine la aceeaşi masă, care împreună pot să perturbe serios digestia. Este indicat să consumi orezul doar în combinaţie cu legume.