O alimentaţie echilibrată, adaptată vârstei şi activităţii desfăşurate poate preveni sau amâna apariţia unor boli oftalmologice, cauzată de îmbătrânire. Iată care sunt cele mai indicate alimente pe care trebuie să le consumi, ca să ai o vedere sănătoasă!

Alimente bogate în vitamina A

Este cazul vitaminei A, prezentă în celulele retinei. Ea este indispensabilă pentru vedere, mai ales a celei din timpul nopţii. Vitamina A se găseşte în unt, produse lactate, organe, ouă.

La fel de important este şi consumul de morcovi, legume verzi, roşii şi portocalii, betacarotenul din aceste alimente colorate furnizând vitamina A.

Alimente care conţin vitamina C

Un aport ridicat de vitamina C reduce riscul dezvoltării unor patologii oculare, îndeosebi a cataractei şi a degenerescenţei maculare legate de vârstă (DMLV). Vitamina C este cunoscută pentru virtuţile sale antioxidante, benefice împotriva stresului oxidativ, care atacă cristalinul.

„Se recomandă pentru prevenirea apariţiei cataractei, care se caracterizează printr-o opacizare progresivă a cristalinului“, arată dr Jean-Michel Lecerf, medic nutriţionist la Institutul Pasteur din Lille, citat de Agerpres. Prin urmare, citricele, fructele kiwi, ardeii şi broccoli nu trebuie să lipsească din alimentaţie.

Consumă mâncăruri care au Omega-3

Alţi aliaţi împotriva îmbătrânirii oculare sunt anumiţi carotenoizi, pigmenţi galbeni sau portocalii care dau culoare fructelor şi legumelor, şi ei recunoscuţi pentru proprietăţile lor antioxidante.

Luteina şi zeaxantina (din morcovi, porumb, ardei, citrice, spanac, varză) protejează centrul retinei (macula) de oxidarea de către radicali liberi şi filtrează razele ultraviolete, agresive pentru ochi. Ele contribuie la prevenirea cataractei şi a DMLV.

O alimentaţie bogată în Omega-3, care se găseşte, între altele, în peştele gras şi în uleiul de rapiţă sau de nuci, ajută la combaterea apariţiei patologiilor menţionate.

„Acizi graşi polisaturaţi, cunoscuţi mai ales pentru efectele lor pozitive asupra sistemului cardiovascular, se găsesc din abundenţă în retină. Ei trebuie însă reînnoiţi pentru o activitate vizuală bună“, adaugă nutriţionistul.

Alţi antioxidanţi benefici pentru celulele vizuale sunt zincul (din scoici şi stridii) şi vitamina E (din uleiul de floarea soarelui, nuci, gălbenuşul de ou ). „Un studiu amplu început acum şase ani arată că un supliment de vitamina C şi E, betacaroten, zinc şi cupru duce la reducerea cu 25% a riscului de evoluţie a DMLV la pacienţii care au boala", afirmă Jean-Michel Lecerf.

Alte cercetări sugerează de altfel un efect pozitiv al acestor vitamine şi nutrienţi asupra glaucomului, patologiile de corp vitros, sindromului ochiului uscat şi retinitei pigmentare. „Recomandările pentru păstrarea sănătăţii ochiului sunt în cele din urmă cele pentru sănătatea cardiovasculară, adică o alimentaţie variată, echilibrată şi bogată în vegetale“, încheie dr Lecerf.

Aceste precauţii alimentare nu sunt însă suficiente pentru evitarea bolilor. Chiar dacă unele vitamine pot contribui la prevenirea scăderii calităţii vederii, niciuna nu are calităţi miraculoase. A nu se uita că pentru protejarea ochilor se recomandă şi evitarea expunerii la razele soarelui şi la tutun.