Este greu să te împarţi, zi de zi, între toate lucrurile pe care le ai de făcut - serviciu, familie, treburi gospodăreşti, cumpărături - şi să reuşeşti să mai rămâi şi cu puţin timp liber pentru tine însăţi. Pe lângă sarcinile acestea, apar şi evenimente neprevăzute care îţi pot strica planurile: o ploaie torenţială fix când nu ai pus umbrela în geantă, trafic infernal care te face să întârzii la o şedinţă, un nasture al cămăşii care se rupe chiar atunci când intri în birou. Toate acestea fac ca stilul tău de viaţă şi al multora dintre noi să fie, uneori, greu de suportat şi stresant.

Chiar dacă poate părea că poţi face faţă programului încărcat pe care îl ai zilnic, este posibil ca, la un moment dat, nici să nu realizezi când acesta începe să te afecteze. Trebuie să ştii că efectele pot fi serioase şi nu se rezumă doar la un nivel redus de energie, de exemplu, ci poate include chiar şi degradarea stării tale de sănătate, favorizând apariţia unor afecţiuni. 

Depresie 

Depresia este unul dintre cele mai grave efecte pe care un stil de viaţă stresant le poate avea asupra ta şi are simptome diverse, care, de multe ori, sunt uşor de ignorat: sentiment persistent de tristeţe, reducerea interesului pentru orice tip de activitate, pesimism şi altele. Nu înseamnă că, dacă ai o singură zi în care eşti uşor lipsită de energie, eşti în depresie. Însă, dacă astfel de manifestări persistă pentru o perioadă mai îndelungată care să depăşească 2 săptămâni, este posibil să ai această afecţiune.

Pentru diagnosticare, trebuie să consulţi un medic, care, dacă îţi va confirma că ai, într-adevăr, depresie, îţi va recomanda şi tratamentul potrivit pentru ca starea ta să redevină cea dorită. Tratamentul poate fi medicamentos, dar şi bazat pe remedii naturiste, care să reducă sau să elimine manifestările pe care le ai. 

Desigur, depresia se poate instala nu doar ca urmare a unui stil de viaţă foarte stresant, dar şi ca rezultat al unor evenimente dramatice, precum pierderea cuiva drag sau a locului de muncă. De aceea, este important să ştii să gestionezi astfel de situaţii, dar şi să menţii un echilibru constant în viaţa ta, astfel încât să nu rişti să suferi de această afecţiune, care, de multe ori, are efecte pe termen lung. 

Obezitate

Cauzele obezităţii sunt diverse, iar stresul se numără printre factorii care îi favorizează apariţia. Dacă eşti o persoană stresată, corpul tău are tendinţa de a acumula ţesut gras în zona abdomenului, deoarece organismul secretă o cantitate mai mare de cortizol decât în mod normal, cortizolul fiind un hormon steroid care conduce grăsimea spre această regiune a corpului.

În plus, de multe ori, persoanele stresate au şi tendinţa de a mânca mai mult şi nu din cauză că ar avea un apetit mai ridicat, ci pe fond emoţional. Astfel, în corp pătrunde în mod regulat un aport excesiv de calorii, care, în timp, se transformă în depuneri de grăsime. 

Obezitatea este de mai multe tipuri şi înseamnă că persoana are un Indice de Masă Corporală (IMC) ≥ 30 kg/m2. În afară de stres - care este un factor psihologic - există şi alte cauze care pot avea ca rezultat declanşarea obezităţii, printre care se numără sedentarismul, alimentaţia hipercalorică şi moştenirea genetică. 

Diabet de tip 2

Stresul are ca rezultat creşterea nivelului de glicemie din sânge, precum şi recurgerea la anumite obiceiuri alimentare nocive pentru sănătate. Împreună, acestea pot contribui la declanşarea diabetului de tip 2 - situaţie în care se dezvoltă rezistenţa la insulină - hormonul care scade concentraţia de glucoză din sânge. 

Când nivelul de glicemie este prea ridicat, modul de funcţionare a organelor este alterat. Zahărul - principala sursă de energie a organismului - nu mai ajunge în celule, aşa cum ar fi normal, ci se acumulează în sânge. Debutul afecţiunii este uşor de ignorat, deoarece, de multe ori, nu prezintă simptome. În timp, însă, diabetul are efecte negative asupra multor organe esenţiale din organism: inima, vasele de sânge, nervii, ochii, rinichii. 

Cei care suferă deja de diabet sunt mai vulnerabili la situaţiile stresante, riscul de a lua în greutate fiind mare în cazul acestora. În plus, diabeticii stresaţi au mai multe şanse de a dezvolta complicaţii cardiovasculare din cauza hipertensiunii arteriale, dar şi din cauza nivelului ridicat al glicemiei. 

Deşi uneori este greu, este foarte important să nu permiţi ca stresul resimţit zilnic să depăşească nivelul pe care îl poţi suporta. Chiar dacă la început manifestările acestuia sunt uşoare şi par lipsite de importanţă, fără să îţi dai seama, stresul se va acumula şi va favoriza degradarea stării tale de sănătate. Echilibrul şi capacitatea de autocontrol sunt esenţiale pentru a reduce nivelul de stres din viaţa ta şi pentru a nu permite ca acesta să îţi afecteze semnificativ viaţa. 

 

Sursa foto: shutterstock.com