Atacul de panică este definit ca o stare de teamă sau de anxietate puternică, apărută brusc, fără motiv real. Cu alte cuvinte, senzaţia de frică puternică apare deşi siguranţa nu este ameninţată.

De obicei, atacul debutează cu bătăi cardiace puternice, cu respiraţii scurte şi sentimente cum sunt pierderea controlului, frica de moarte, de boală incurabilă sau de a înnebuni.

În general, atacul de panică survine din cauza unei fobii sau supărări. El apare de obicei din senin şi atinge punctul maxim după aproximativ 10 minute.

Iată cum recunoşti atacul de panică!

- semne de respiraţie rapidă, cum ar fi hiperventilaţia;
- un ritm cardiac neobişnuit de rapid;
- un sentiment de tensiune care poate provoca o durere de cap sau durere/discomfort toracic;
- persoana în cauză este foarte reticentă - poate apărea sentimentul de pierdere a controlului, inclusiv teama de moarte.

Cum să calmezi o persoană care are un atac de panică

Ce să faci: Identifică motivul/cauza fricii persoanei în cauză şi încearcă să o îndepărtezi de de ,,sursa'' fricii!

Ce să NU faci: Nu încerca să opreşti o persoană cu un atac de panică prin metode bruşte.

Ce să NU faci: Nu cere persoanei în cauză să respire într-o pungă de hârtie - acest lucru poate provoca o proastă oxigenare a creierului.

Ce să faci: Acţionează ferm! Încearcă să-i vorbeşti persoanei pe un ton ferm dar blând, pentru a o ajuta să se calmeze. Explică-i că ceea ce simte este un atac de panică şi îndepărtează-i pe cei din jur, dacă este cazul.

Ce să faci: Supraveghează persoana în cauză - un atac de panică poate dura între câteva zeci de minute şi până la câteva ore. Dacă persoana s-a mai confruntat cu astfel de episoade, îndrum-o să ceară ajutorul unui medic specializat.