Sunt persoane care pot avea prediabet fără să ştie şi să nu facă nimic pentru a preveni evoluţia bolii către diabet de tip 1 sau chiar de tip 2.

În jumătate din cazurile de prediabet, se poate dezvolta diabet zaharat de tip 2 în următorii 5-10 ani. Vorbim despre prediabet atunci când nivelul zahărului din sânge este mai mare decât cel normal, dar mai mic pentru a putea fi pus diagnosticul de diabet zaharat. Există două forme ale prediabetului: una uşoară (glicemia à jeun alterată) şi una gravă (toleranţa alterată la glucoză). În acest ultim caz, riscul de a face diabet este foarte mare.

Cum se depistează

Prediabetul poate fi diagnosticat cu ajutorul unor analize precum: glicemia şi testul oral de toleranţă la glucoză. În cazul glicemiei pe nemâncate, valorile cuprinse între 110 şi 125 mg/dl sunt sugestive pentru prediabet (glicemie à jeune alterată). Testul de toleranţă orală la glucoză. În cadrul acestuia, se recoltează glicemia pe nemâncate, după care se administrează glucoză dizolvată în apă. După două ore, se recoltează glicemia, iar dacă valoarea acesteia este cuprinsă între 140 – 199 mg/dl, se pune diagnosticul de prediabet (toleranţă alterată la glucoză).

Obezitatea te predispune la prediabet

Prediabetul se dezvoltă de-a lungul mai multor ani, fără simptome evidente. Factorii de risc care cresc probabilitatea de a face prediabet sunt: obezitatea, vârsta peste 45 de ani, istoric familial de diabet, niveluri scăzute de colesterol bun, nivelul ridicat al trigliceridelor, hipertensiune, istoric de diabet gestaţional.

Primele semne

Ai urinări dese, ţi-e foame şi sete mai tot timpul? Este posibil să suferi de prediabet. De asemenea, ar trebui să te alarmeze dacă ai pierdut în greutate fără nici un fel de explicaţie, dacă faci deseori infecţii, în special infecţii fungice ale pielii şi/sau vaginale, sau dacă ai ameţeli, stări de oboseală, de confuzie în gândire.

Ce măsuri poţi lua

Cel mai important lucru este să ai grijă la greutatea corporală. Persoanele care iau în greutate la maturitate au riscuri mai mari să dezvolte prediabet sau diabet. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Harvard au descoperit că o femeie care s-a îngrăşat cu 4-7 kilograme de la vârsta de 18 ani are risc dublu de a face diabet.

Prediabetul sau diabetul pot fi prevenite şi dacă vei include în rutina ta zilnică sportul, mişcarea în aer liber sau câte o jumătate de oră de mers pe jos.

Dacă ai fost diagnosticat cu prediabet, este indicat să faci unele modificări în dietă. Secretul unei alimentaţii sănătoase stă în consumul ponderat de grăsimi, dar bogate în fructe şi legume. Alimentele bogate în fibre, cum sunt fructele, legumele, cerealele, nucile sunt ideale pentru consumul zilnic. Bea cu moderaţie sau renunţă la băuturi care conţin alcool sau zahăr. Renunţă la fumat, unul dintre principalii factori de risc pentru a face prediabet şi diabet.