Calciul este cel mai abundent mineral din corpul uman, fiind prezent în oase şi dinţi, precum şi în sânge, neuroni şi ţesuturi. Se estimează că 70% din sistemul nostru osos este format din calciu, un mineral care joacă un rol fundamental în starea de sănătate a sistemului nervos, cât şi în dezvoltarea tuturor celulelor corpului.

De altfel, calciul este implicat şi în coagularea sângelui, în reglarea bătăilor inimii, precum şi în relaxarea şi contracţia muşchilor.

Având în vedere rolul acestui mineral în procesele organismului, trebuie ştiut faptul că deficitul de calciu poate provoca boli cronice, cum ar fi osteoporoza sau chiar afecţiuni cardiovasculare serioase.

Iată care sunt principalele simptome ale lipsei de calciu în organism!

Crampe musculare

Crampele musculare pot fi rezultatul unei supraîncărcări a masei musculare, precum şi a unei deficienţe de potasiu în organism.
Cu toate acestea, crampele musculare frecvente indică clar o lipsă de calciu în organism. Dacă durerile se resimt în zona braţelor, a coapselor sau a gambelor, ia în considerare creşterea aportului cu acest mineral.

Insomnie

Lipsa calciului din organism este ,,vinovată'' şi de apariţia tulburărilor cronice de somn. Insomnia sau trezirile frecvente în timpul nopţii poate indica faptul că organismul are nevoie de mai mult calciu.

Afecţiuni stomatologice

Aşa cum am menţionat anterior, structura dinţilor este formată din calciu în mare parte, acesta fiind şi motivul pentru care un nivel scăzut de calciu în organism afectează direct sănătatea dinţilor: carii, infecţii dentare, dinţi foarte fragili sau galbeni.

Piele uscată şi unghii fragile

Având în vedere rolul calciului în regenerarea celulelor, mineralul este de asemenea esenţial pentru a avea o piele şi unghii sănătoase. Atunci când organismul nu are suficient calciu, unghiile devin fragile şi casante, în timp ce pielea se usucă.

Căderea excesivă a părului

Un păr fragil se caracterizează prin uscăciune şi pierderea în exces a firelor de păr. Acest lucru indică clar faptul că organismului îi lipsesc vitamine şi minerale, astfel că este recomandată o îmbunătăţire a alimentaţiei, în care să predomine fructele şi legumele proaspete.

Dureri articulare şi osoase

Durerile ce apar la nivelul articulaţiilor şi oaselor pot indica prezenţa unor boli cronice, cum ar fi artrita sau osteoartrita. De asemenea, aceste dureri pot apărea în urma unei fracturi sau ca urmare a pierderii densităţii osoase cauzate de lipsa de calciu în organism.

Hipertensiune

Mai multe minerale sunt implicate în reglarea tensiunii arteriale. Astfel, calciul este unul dintre mineralele responsabile pentru menţinerea sub control a tensiunii arteriale. În consecinţă, lipsa calciului poate provoca hipertensiune.

Dureri menstruale

Deşi durerile menstruale variază de la o femeie la alta sau se pot datora modificărilor hormonale, în unele cazuri poate fi vorba de deficienţa de calciu din organism.

Este demonstrat faptul că un nivel optim de calciu în organism ajută la diminuarea durerilor, umflarea abdomenului, în cazul retenţiei de apă sau a stărilor de anxietate şi depresie.

În cazul în care suferi de o deficienţă de calciu, este recomandat să creşti consumul de alimente bogate în acest mineral:

- fructe uscate
- migdale
- seminţe de susan
- lactate
- peşte (somon)
- broccoli
- varză/varza Kale
- spanac
- suc de portocale
- orez cu lapte
- ouă.