Atunci când salariaţii simt că nu mai pot face faţă la serviciu, vina poate fi a aerului de la locul de muncă, potrivit rezultatelor unui recent studiu american. Cercetătorii susţin că aerul respirat la serviciu poate avea efecte nefaste asupra funcţiilor cognitive din cauza marii concentraţii de bioxid de carbon din spaţiile închise. Eficienţa se poate recâştiga printr-o gură de aer proaspăt.

Conform autorilor studiului publicat în revista Environmental Health Perspectives, citat de Agerpres, bioxidul de carbon emis de salariaţi rămâne în aer ca urmare a proastei aerisiri a locului.

Cercetătorii au studiat mediul profesional a 24 de persoane timp de şase zile cu program de lucru clasic , de la 09:00 la 17:00. Voluntarii au fost expuşi la trei niveluri de calitate a aerului interior.

Primul a fost o cameră în care concentraţia de bioxid de carbon a fost de 550 de părţi pe milion (ppm). Potrivit clasificării standard, este un nivel mediu al calităţii aerului, la care sunt expuşi salariaţii în cursul unei zile de muncă. În timp, poate duce la sindromul clădirii nesănătoase.

Al doilea a presupus o concentraţie de CO2 de 945 ppm, care corespunde unei calităţi moderate a aerului. Între 600 şi 1000 ppm pot apărea la copii simptome legate de astm. Este cantitatea la care sunt supuşi copiii în timpul unei zile la şcoală. În literatura ştiinţifică se presupune că în acest caz există o alterare a performanţei psihomotrice la adulţi.

În al treilea mediu, concentraţia de CO2 în aer a fost de 1400 ppm. Dincolo de pragul de 1000 ppm, calitatea aerului este considerată scăzută, lucru care poate provoca acidoză respiratorie — proasta eliminare a gazului carbonic ce rămâne în mare cantitate în sânge — la adulţi după o expunere mai mare de 30 de minute.

La sfârşitul programului de lucru, participanţii la studiu au fost supuşi unui test care a avut ca scop evaluarea ansamblului capacităţilor cognitive folosite în activitatea de la locul de muncă, cum ar fi reacţia la o situaţie de criză, căutarea şi utilizarea informaţiei. Studiul a arătat că un mediu curat face ca salariaţii să fie mai eficienţi.

O încăpere bine aerisită, în care normele de mediu sunt respectate, duce la îmbunătăţirea performanţelor la locul de muncă. Cercetătorii recomandă o scurtă ieşire la aer curat pentru o mai bună concentrare asupra sarcinilor de serviciu.