Pâine albă sau neagră? Înainte de a te decide ce sortiment să cumperi, citeşte cu atenţie eticheta în căutarea acelor E-uri periculoase, te sfătuiesc nutriţioniştii. Pentru că de multe ori pâinea neagră nu este mereu… neagră. Poate fi din făină albă cu aditivi de colorare.

Faţă de acum câţiva ani, în magazine poţi găsi zeci de feluri de pâine, ambalată sau neambalată, cu sau fără sare, graham, cu seminţe, de secară... Când alegi pâinea, trebuie să ţii, într-adevăr, cont de problemele tale de sănătate. Dar întâi şi întâi trebuie să alegi o pâine cu o compoziţie cât mai simplă. ,,Cea mai indicată pâine este cea intermediară, însă atunci când alegem felul ei trebuie să ţinem cont de ceea ce scrie pe etichetă, dar şi de aspectul produsului”, explică medicul nutriţionist Corina Zugravu.

Pâine neagră? Nu, pâine cu caramel!

Pentru a da culoarea specifică pâinii negre, unii producători adaugă coloranţi, cum este caramelul, spun specialiştii. În multe cazuri, făina albă nu este amestecată nici măcar cu o cantitate cât de mică de făină neagră. Culoarea este dată 100% de colorant! ,,Mai sunt şi sortimente de pâine care au un aspect mai închis şi care pot conţine făină de malţ, obţinută din cereale încolţite. Acest tip de făina este sănătoasă şi are şi vitamine”, spune nutriţionistul Corina Zugravu.  În cele mai multe dintre produse, pe lângă făina de grâu dur se mai adaugă şi făina obţinută din măcinarea altor cereale, precum cea de mălai sau de orez. ,,Atunci când cumpărăm pâine feliată, în special neagră, trebuie să ne uităm la aspectul feliilor. Trebuie să se vadă tărâţele, nu un miez uniform, foarte poros. Astfel ne putem da seama dacă sunt amestecate mai multe tipuri de făină sau adăugate şi alte produse ”, a mai adăugat Corina Zugravu.

Există aditivi de pâine care albesc miezul

O parte dintre aditivii alimentari (proprionatul de calciu – E 280, 281, 282, 283, acidul sorbic – E 200, 201, 202, 203) sunt utilizaţi tocmai pentru ca pâinea (ambalată sau neambalată) să aibă şi un termen de garanţie mai mare. ,,Pe lângă fibrele de citrice, făina de soia şi amidonul din grâu fermentat (care sunt sigure), pe unele etichete se mai găsesc şi grăsimi vegetale nehidrogenate”, precizează nutriţionistul. Grăsimile nehidrogenate dau gust bun pâinii, dar nu sunt sănătoase. Carbonatul de calciu (E 170), lactatul de calciu (E 327) sau peroxidul de benzoil sunt agenţi de înălbire pe care unii producători de panificaţie îi folosesc. Astfel, pâinea pe care o cumpărăm este pufoasă, iar miezul este deschis la culoare.

Pâinea cu termen de valabilitate mai mic, mai sigură

Pe lângă aditivi şi coloranţi, pe eticheta produselor de panificaţie se mai găsesc şi emulgatori (E 491, 492, 493, 494, 495). Aceşti au rolul de a întări aluatul, dar şi de a creşte volumul pâinii. ,,Emulgatorii se pun în pâine numai dacă s-a adăugat şi ulei. Ei asigură amestecarea uniformă a grăsimilor în pâine şi dau şi gust mai bun. Însă pentru a evita aceste adaosuri, indicat este să alegem o pâine cu termenul de garanţie cât mai scurt sau să facem pâine în casă”, mai spune  nutriţionistul Corina Zugravu.