Folosit la prepararea unor mâncăruri delicioase, a prăjiturilor sau consumat direct pe pâine, untul este un aliment nelipsit din alimentaţia multora dintre noi, chiar dacă are reputa’ia unui produs nesănătos.

Cum există multe controverse legate de acesta, îţi spunem ce este adevărat şi ce este fals.

1. Untul îngraşă

Adevărat: În 100 g de unt se găsesc 717 calorii, ceea ce înseamnă că este un aliment neprietenos cu silueta. De aceea, este indicat să nu mănânci mai mult de o lingură de unt în fiecare zi.

2. Untul este formad doar din grăsimi

Fals: Acest aliment este format din grăsimi, dar conţine şi vitamine şi minerale esenţiale pentru sănătate. Este bogat în vitamina A ( o lingură de unt asigură 11% din necesarul zilnic al acesteia), vitamina D, vitamina B12 şi vitamina K2.

Vitamina D ajută la o bună fixare a calciului în oase, în timp ce vitamina A oferă protecţie contra infecţiilor. Untul este, de asemenea, o sursă importantă de seleniu şi de calciu, minerale esenţiale pentru buna funcţionare a sistemului nervos şi pentru sănătatea oaselor. În unt se găseşte şi iod, ceea ce înseamnă că ajută la buna funcţionare a glandei tiroide.

3. Untul creşte nivelul colesterolului

Adevărat: Fiind o grăsime de origine animală, untul conţine şi grăsimi saturate, care pot duce la creşterea nivelulului de colesterol din sânge. Mai exact, conţine în proporţie de 80% grăsimi, majoritatea saturate, precum şi colesterol.

Ca să nu îţi pui sănătatea în pericol, nu trebuie să exagerezi cu consumul de unt. Specialiştii spun că este indicat să nu mănânci mai mult de 10 g de unt, zilnic.

4. Untul te protejează de anumite afecţiuni

Adevărat: în unt se găseşte acid butiric, despre care se spune că oferă protecţie contra unor tipuri de cancer, în special a celui de colon. De asemenea, acest acid gras reduce inflamaţiile la nivelul tubului digestiv, fiind de ajutor celor care suferă de boala Crohn.

5. Untul clarificat, făcut în casă, este mai sănătos

Adevărat: Un sortiment de unt mai sănătos decât cel obişnuit este cel clarificat sau ghee. Acesta se obţine din unt natural, gras, nesărat. Pui untul pe foc mic şi amesteci uşor, cu o lingură de lemn, ca să nu se lipească de fundul cratiţei.

Nu trebuie să îndepărtezi spuma care se formează în timpul topirii. Când se evaporă toată apa, iei de pe foc şi laşi 10-15 minute, să se liniştească.

Lichidul care se formează deasupra este untul clarificat. Se depozitează într-un borcan închis etanş. Se păstrează în cămară, ferit de razele soarelui. Untul clarificat rezistă perioade lungi de timp.

Sfatul Click!Sănătate: Untul trebuie păstrat numai în frigider, într-un recipient închis sau în folie alimentară, ca să nu împrumute din mirosul celorlalte alimente.

Ştiai că…
…30% din grăsimile conţinute de un sunt mononesaturate, acelaşi tip de grăsimi sănătoase care se găsesc în uleiul de măsline?