Că alcoolul ne încălzeşte pe frig ori că ne ajută să adormim am auzit adesea. Cât adevăr sau neadevăr se ascunde în astfel de afirmaţii, aflăm în cele ce urmează.

«Este bogat în calorii»

ADEVĂRAT. Ştiai că o halbă de bere conţine la fel de multe calorii precum o felie de tort de ciocolată? Este bine de ştiut că alcoolul este o sursă de calorii goale, adică, în afara faptului că furnizează energie, nu au nicio valoare nutritivă.

În momentul în care bem alcool, corpul este „preocupat“ să elimine mai întâi alcoolul. Descompunerea celorlalţi nutrimenţi este amânată, favorizându-se stocarea grăsimilor, mai ales la nivelul abdomenului. Astfel apare aşa-numita burtă de bere.

«Ţine de cald iarna»

FALS. În popor se spune că un păhărel de alcool de ţine de cald iarna. Iniţial, poate apărea o senzaţie de căldură, pentru că este favorizată dilatarea vaselor periferice.

Totuşi, prin intensificarea circulaţiei periferice cresc şi pierderile de căldură. În plus, în cazul consumului frecvent de alcool, dilatarea vaselor este urmată de vasoconstricţie şi de creşterea tensiunii arteriale.

Inima este, de asemenea, afectată, estimându-se că alcoolul este responsabil de 30% din cazurile de cardiomiopatie dilatativă, afecţiune în cadrul căreia se produce slăbirea muşchiului inimii, complicaţie ce poate duce la insuficienţă cardiacă.

«Este remediu contra insomniei»

FALS. Există credinţa populară că un pahar consumat înainte de culcare ne ajută să dormim mai bine. Cu toate că este posibil ca băutura să ne adoarmă mai repede, în realitate, tulbură ciclurile de somn.

Cercetările au arătat că perturbă etapa REM (rapid eye movement – mişcarea rapidă a ochilor), cea în care visăm şi ne odihnim cel mai bine. Alcoolul poate cauza şi sforăit, pentru că îngreunează respiraţia. De aceea, este bine să nu consumăm alcool cu 2 ore înainte de a merge la culcare.

«Deshidratează organismul»

ADEVĂRAT. Alcoolul duce la pierderea lichidelor din organism, pentru că blochează secreţia unui hormon care inhibă eliminarea apei prin rinichi, vasopresina. Persoanele care consumă alcool frecvent trebuie să bea suficientă apă, pentru a preveni deshidratarea.

«Mâncarea întârzie efectele alcoolului»

ADEVĂRAT. Beţia se instalează de 3 ori mai repede dacă alcoolul este consumat pe stomacul gol. În schimb, după masă este absorbit mai greu. Este indicat ca alcoolul să fie consumat în cantităţi mici, cu pauze, pentru ca organsimul să aibă răgaz să îl metabolizeze.

«Creşte libidoul»

FALS. Cu toate că, un pahar de vin, de pildă, induce relaxarea şi dorinţa sexuală, un consum mai mare se transformă într-unul dintre cei mai mari inamici ai vieţii sexuale. În primul rând, sunt inhibate anumite părţi ale sistemului nervos central, care joacă un rol important în excitaţie, în producerea orgasmului, în circulaţia sangvină şi în sensibilitatea terminaţiilor nervoase.

Cu mai puţine lichide în corp (din cauza deshidratării) şi cu un sistem nervos încetinit, performanţele sexuale devin o adevărată provocare pentru organism.

Bărbaţii mari consumatori de alcool se confruntă cu probleme de erecţie sau de ejaculare. La femei, apare uscăciunea vaginală, care îngreunează contactul sexual. Este bine de ştiut că alcoolul scade şi fertilitatea la ambele sexe.

«Se elimină mai repede cu ajutorul efortului fizic»

FALS. Există mituri conform cărora efortul fizic practicat după consumul de alcool grăbeşte eliminarea acestuia din organism. Este adevărat că alcoolul se poate evacua şi prin transpiraţie, însă este vorba doar despre o cantitate infimă. Mai mult, prin efortul fizic se pierde apă din corp, agravând deshidratarea la cei care au consumat alcool.

INFO: Vârstnicii resimt mai repede efectele consumului de alcool, unul dintre motive fiind faptul că, în cazul lor, ficatul funcţionează mai puţin eficient.