Familia ta / Varsta a treia »

Somn mai bun la vârsta a treia

Autor: Eta Budin | 29 July, 13:45 | 0 comentarii

La seniori, durata şi calitatea orelor de somn se modifică. Astfel, persoanele în vârstă pot adormi mai greu, somnul este mai fragmentat, iar trezirile nocturne sunt relativ frecvente.


Vârstnicii reuşesc mai greu să pună geană pe geană: intervalul de dinainte de somn creşte de la 30 de minute, la persoanele cu vârstă sub 50 de ani, la peste 45 de minute la persoanele de 80 de ani. Trezirile nocturne sunt frecvente în special spre sfârşitul ciclului de somn, iar persoana adoarme la loc mai greu sau deloc. Au loc treziri şi pe parcursul ciclului de somn, din nevoia frecventă de a urina sau din pricina durerilor diverse.

Culcare devreme, trezire matinală

Durata de somn scade progresiv cu vârsta, de la 8 ore pentru un adult tânăr la 6-7 ore pentru un senior de 70 de ani. De asemenea, vârstnicii simt nevoia să meargă mai devreme la culcare, ceea ce duce la treziri matinale. Și nevoia de somn se repartizează diferit pe parcursul a 24 de ore: la vârstnici, creşte frecvenţa siestelor.  

Deci, ce e de făcut pentru un somn mai bun?

Este benefică expunerea la lumina naturală

Dacă somnul vine prea repede seara, practică o activitate care te menţine treaz. Expune-te la lumina naturală în timpul zilei, indiferent de anotimp. În schimb, dacă adormi greu, redu, începând cu ora 21.00, activităţile care te ţin „în priză”. Practică activităţi fizice în timpul zilei, însă nu înainte de culcare.  

Nu dormi mult după-amiaza

Culcă-te şi scoală-te la ore regulate. Dacă adormi greu, încearcă să alungi gândurile negative şi, mai ales, nu te enerva. Evită să dormi în timpul zilei, cu excepţia unei sieste scurte de maximum 20 de minute, la începutul după-amiezei. Evită să mănânci seara: prea multă mâncare îngreunează digestia, ceea ce întârzie adormirea. Nu bea multe lichide seara, pentru că există riscul trezirilor mai dese pentru a merge la baie. Vezica urinară, la vârsta a treia, îşi pierde din elasticitate şi din volum.

Adoptă o atitudine care favorizează somnul

Rămâi în pat doar pentru orele necesare somnului. În caz de treziri nocturne care depăşesc 10-15 minute şi în urma cărora nu mai poţi să adormi, scoală-te şi dedică-te unor activităţi relaxante: citeşte o carte, bea un pahar cu lapte, ascultă muzică relaxantă, aeriseşte.

Atmosfera contează

Creează în dormitor o atmosferă propice somnului. Foloseşte odorante naturale relaxante (cu miros de lavandă, de portocal), lenjerie de pat curată, de calitate, în culori potolite. Trage jaluzelele. Dacă salteaua de pat e veche şi incomodă, schimb-o cu una care nu îţi accentuează durerile şi pe care poţi dormi comod.

Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Adauga un comentariu »