Psiho / Tulburari de somn »

Insomnia, o problemă a lumii moderne

Autor: Claudia Georgevici | 26 March, 16:00 | 1 comentariu

Creșterea numărului de cazuri de insomnie în zilele noastre i-a determinat pe specialiști să afirme că această tulburare este una dintre consecințele stilului de viață modern.

Cea mai frecventă tulburare de somn este insomnia, pe care fiecare dintre noi a experimentat-o, la un moment dat, în viață. Statisticile arată că 30% din populație se confruntă cu tulburări de somn, 84% dintre acestea fiind insomnii.
Definită ca o reducere a cantității și calității somnului, insomnia poate fi ocazională (durează mai puțin de 1 lună) sau cronică (când se menține mai mult de 1 lună și apare de cel puțin 3 ori pe săptămână). 

Insomnia este însoțită de dificultatea de a adormi, de somn superficial, de treziri dese, de imposibilitatea de a dormi mai mult de 3-4 ore, iar uneori insomniacii au coșmaruri și idei negre. Persoanele care se confruntă adesea cu insomnii ajung să dezvolte o adevărată angoasă, fiind chinuite de gândul că vor fi nevoite să treacă prin încă o noapte dificilă, creându-se astfel un cerc vicios.

Adesea, însoțește tulburările psihice

Există numeroase cauze care duc la instalarea insomniei. Printre cele mai importante, se numără durerile, unele medicamente (cum sunt cele pentru răceală și gripă, corticosteroizii, antihipertensivele), cofeina, nicotina, alcoolul, diverse boli (astmul, alergiile, boala Parkinson, hipertiroidismul, tulburările renale, cancerul, vezica hiperactivă), unele modificări precum schimbarea programului de muncă și mesele de seară prea bogate. Un mare număr de insomnii sunt în conexiune cu tulburări psihologice mai mult sau mai puțin severe precum stresul, anxietatea și depresia.      

Soluții care te ajută să îți recapeți somnul

Tratamentul insomniei depinde de cauza ei. Câteva schimbări în stilul de viață te ajută să îți recapeți mai ușor somnul.

Detensionează-te! Cu câteva ore înainte de a te culca, este bine să te dedici unor activități cât mai relaxante: masaj, băi prelungite cu uleiuri esențiale.

Înainte de somn, evită televizoarele și folosirea telefoanelor sau a tabletelor (lumina acționează direct asupra hipofizei, glandă care influențează ceasul biologic).

Aerisește camera de dormit înainte de a merge la somn și menține o temperatură 18-20 ͦ C în dormitor.

Citește și: Ce să mănânci seara ca să ai un somn liniștit

Este bine să eviți activitățile fizice suprasolicitante, mai ales în a doua parte a zilei.

Cu câteva ore înainte de culcare, evită  să fumezi sau să consumi cafea, ceai negru sau verde, ciocolată ori băuturi care conțin cola.

Este bine să încerci să te culci și să te trezești la aceleași ore, chiar și în weekend. Acest lucru ajută la reglarea ritmului circadian.

Cina trebuie luată cu 3 ore înainte de culcare.

Când trebuie să ceri ajutor de specialitate

Dacă, în ciuda măsurilor ce țin de stilul de viață, tot nu ai reușit să scapi de insomnie, ai nevoie de un consult medical. Pentru reducerea efectelor neplăcute ale acestei tulburări, medicul îți poate recomanda medicamente care induc somnul sau care produc somnolență, cele mai indicate fiind așa-numitele benzodiazepine atipice precum zolpidemul sau zopiclona. Pe termen lung, se recomandă terapia cognitiv-comportamentală, care constă în educație despre somn, igienă a somnului și diverse tehnici comportamentale și cognitive care urmăresc ameliorarea insomniei.

Sfatul specialistului

Dr. Bogdan Voinescu, medic psihiatru și psihoterapeut

Ca tulburare, insomnia apare cel mai adesea împreună cu tulburări psihice, precum tulburări afective, de anxietate, psihoze, dependență de substanțe. Pot însoți insomnia și afecțiunile somatice precum cele neurologice, endocrinologice, reumatologice sau cardiologice. Insomnia poate să apară și ca simptom al altor tulburări de somn, precum apneea obstructivă sau tulburări ale ritmului circadian. În aceste situații, este esențială tratarea afecțiunii de bază, respectiv a tulburării psihice, a afecțiunii somatice, a tulburării de somn.

Nu în ultimul rând, insomnia poate fi un efect advers al unei medicații, caz în care aceasta trebuie revizuită. Deși nu este o tulburare, cea mai frecvent întâlnită este insomnia tranzitorie, care are o durată de câteva zile și însoțește stări acute de boală sau alte forme de stres, precum doliul, probleme legate de muncă sau de relaționare (divorț, despărțire), stări de bucurie sau anticipatorii, schimbări ale fusului orar sau de altitudine etc. În mod tipic, ea se rezolvă spontan odată ce factorul de stres dispare.

Insomnia poate să apară și în absența unui factor de stres, cel mai adesea fiind un răspuns învățat de a nu adormi în mediul obișnuit în care se doarme. Altfel spus, mâncăm, vorbim la telefon, ne uităm la televizor, ne jucăm pe laptop sau tabletă în dormitor sau în pat, iar cu timpul asociem mental dormitorul/patul cu starea de vigilență în locul celei obișnuite de somn.

Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Comentarii »
1 Postat de: Gya Lee | 17 April 2018, 02:07
Oferta extra: lucru pe internet. Cautam urgent operatori pe internet. Castigurile sunt foarte motivante. Lucrati acasa la dvs, la calculator, in timpul liber. Asiguram instruire gratuita si de cea mai buna calitate. Trebuie sa aveti varsta de 18 ani si cunostinte minime de navigare pe internet. Cereti acum detalii la adresa de email a unuia dintre coordonatorii echipei noastre: [email protected]
Adauga un comentariu »