Actualitate »

Ce poți face când medicul greșește

Autor: Dorina Novac | 09 March, 15:00 | 1 comentariu

Nu realizezi cât de prețioasă e viața decât atunci când atârnă de-un fir de ață. Holurile spitalelor ascund povești sfâșietoare, pe care nu le vezi în filme. Tot într-un spital am aflat povestea unei adolescente: o greșeală medicală a imobilizat-o la pat, iar cei vinovați nu au fost făcuți responsabili pentru faptele lor nici până astăzi.


Conform dicționarului, malpraxis înseamnă tratamentul incorect sau neglijent aplicat de un medic pacientului, care îi produce acestuia prejudicii.
 
Știu însă pacienții români ce căi legale au la îndemână pentru a denunța o eroare medicală? Despre acest lucru, am stat de vorbă cu avocatul Bogdan Dobrescu. 
 
-Domnule Dobrescu, cum acționează, la noi, persoanele care au avut de suferit de pe urma unor erori medicale?
 
-În România, despre malpraxis se vorbește mai mult în ultimul timp, dar nu suficient de mult ca termenul să fie înțeles de toată lumea. De fapt, puțini cunosc faptul că malpraxisul nu cuprinde doar partea de greșeală medicală, ci și cea de informare și de securitate a pacientului. Oricine primește îngrijire are dreptul să fie informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul în care poate beneficia de pe urma lor.
 
-Ce este, de fapt, malpraxisul?
 
-Reprezintă o greșeală sau o neglijență profesională, care a avut drept rezultat vătămarea sănătății sau chiar pierderea vieții pacientului. Aceasta implică răspunderea civilă a personalului medical, precum şi a furnizorului de produse şi servicii medicale.
 
-Ce trebuie să facă o persoană care se consideră victima sistemului medical?
 
-Să apeleze la un specialist. Acesta o poate ajuta să înțeleagă dacă a fost victima unei erori medicale sau nu. De ce spun acest lucru? Pentru că multe persoane nu-și cunosc drepturile și nu cunosc nici pașii pe care trebuie să-i urmeze într-o astfel de procedură. 
 
-Care ar fi acești pași?
 
-În primul rând, trebuie stabilit, potrivit legii, dacă este vorba de un caz real de malpraxis. Pentru aceasta, există două alternative: sesizarea Colegiului Medicilor, sau sesizarea directă a instanţei de judecată. Persoana care se consideră victima unui act de malpraxis sau rudele persoanei decedate în urma malpraxisului pot depune o reclamație la Colegiul Medicilor. Instituția desemnează un expert care întocmește un raport asupra cazului. Astfel, în termen de trei luni de la sesizare, Colegiul Medicilor este obligat să stabilească dacă este vorba sau nu despre un caz de malpraxis. Decizia poate fi atacată de părțile vizate (pacient, medic, asigurator) într-un interval de 15 zile de la comunicare, la judecătoria din proximitatea locului în care a avut loc actul medical.

De asemenea, pacientul poate depune direct o cerere în instanță, nefiind obligat să sesizeze Colegiul Medicilor.
 
În cazul în care alege calea sesizării directe a instanței de judecată, partea vătămată trebuie să poată demonstra greșeala medicală. Pentru aceasta, este nevoie să solicite toate înscrisurile din dosarul medical. Acțiunea se bazează pe înscrisuri, pe expertize, pe martori sau pe orice alte mijloace care pot dovedi eroarea.
 
-Părțile pot ajunge și la o înțelegere?
 
-Da, cazurile de malpraxis pot fi rezolvate și pe cale amiabilă. Medicul îşi poate recunoaşte singur greşeala şi împreună cu persoana vătămată poate conveni asupra despăgubirilor şi a modalităţii de plată. Dar dacă nu se ajunge la nicio concluzie, se merge în instanță.
 
- În cazurile de malpraxis, medicii sunt singurii vinovați?
 
-Răspunderea se face în funcție de situație. Uneori e vorba despre o greșeală medicală din partea doctorului respectiv: trebuia să facă o anumită procedură și nu a făcut-o, trebuia să informeze pacientul despre riscurile la care este supus, și nu a făcut-o.
 
Este important de reținut faptul că informarea trebuie făcută pe înțelesul pacientului – nu doar o informare scrisă, pe care majoritatea pacienților o semnează fără să o citească sau s-o înțeleagă. Alteori, e vorba de răspunderea unității medicale sau de răspunderea furnizorilor de servicii medicale, sanitare și farmaceutice.
 
-Ne puteti spune care este durata medie a unui astfel de proces? 
 
-Există situații care se soluționează favorabil încă din momentul în care se formulează o cerere de soluționare pe cale amiabilă. Există și variante în care se ajunge în instanță și în care procesul durează ani până la obținerea unei sentințe. 
 
Două cazuri soluționate în instanță
 
Conform spuselor avocatului Dobrescu, o tânără a obținut daune morale de aproximativ 1 milion de euro după ce a fost victima sistemului medical. Femeia a acuzat medicul genicolog că nu și-a îndeplinit obligațiile legale de a verifica starea pacientei și a fătului care suferea de hipoxie severă.
 
Un alt caz: După ce a urmat un tratament cu ampicilină, o minoră a intrat în șoc anafilactic. Fetița a fost diagnosticată cu encefalopatie (boală a creierului). Medicul a fost obligat să-i plătească pacientei daune morale în valoare de 100.000 euro.
 
 
Avocat Dobrescu Bogdan
 
Nr. tel. 0766883875
Adresa e-mail: [email protected]
Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Comentarii »
1 Postat de: Josephcog | 13 March 2018, 09:54

Regards! Terrific information!

can you buy cialis in bali generic cialis cialis mexico comprar generic cialis
Adauga un comentariu »