Pe măsură ce temperaturile se schimbă, semn că toamna se apropie, şi rutina zilnică privind sănătatea trebuie adaptată. Pe lângă varietatea de fructe şi legume proaspete, vara ne oferă şi mult soare, iar în sezonul de toamnă lucrurile arată un pic diferit, organismul nostru având nevoie de un plus de îngrijire. Trecerea la zilele cu mai puţin soare şi mai aglomerate poate fi o provocare. Din fericire, câteva modificări simple în ritualul zilnic pot aduce îmbunătăţiri semnificative pentru starea noastră de sănătate.

Recolta de toamnă include o varietate de legume, rădăcinoase şi fructe, ideale pentru a crea mese reconfortante pe măsură ce vremea începe să se răcească. În plus, legumele şi fructele de toamnă sunt bogate în nutrienţi, iar acest lucru reprezintă un plus pentru sănătatea organismului.
 
„Câteva lucruri simple pe care să le includem în ritualul zilnic, pot face diferenţa pentru a ne pregăti adecvat pentru acest sezon. Toamna este perioada în care este necesar să acordăm o atenţie suplimentară organismului pentru a-l ajuta să se adapteze, fie că vorbim despre schimbările de temperatură sau zilele mai scurte. Alimentaţia este foarte importantă indiferent de sezon, deoarece alegând alimente pline de nutrienţi, cum sunt cele de sezon, struguri, nuci şi legume din familia cruciferelor, organismul primeşte un boost din cele mai bune vitamine”, spune dr. Corina Zugravu, Preşedinte Centrul de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie.
 
Iată cinci sfaturi care îţi pot ajuta organismul toamna aceasta:
 

1. Optează pentru o dietă variată

 
Potrivit Cleveland Clinic1, o dietă variată, care să conţină legume şi fructe, proteine de calitate, cereale şi leguminoase, contribuie la sănătatea şi protejarea inimii. O alimentaţie sănătoasă este esenţială pentru starea generală de sănătate, indiferent de anotimp. Legumele, cerealele integrale şi grăsimile sănătoase oferă organismului toţi nutrienţii de care are nevoie. Legumele de sezon, cum ar fi broccoli, varză, dovlecei, spanac şi, desigur, dovleacul sunt alimente pline de vitamine şi oferă o serie de beneficii pentru sănătate. Pregătind supe, tocăniţe şi alte feluri de mâncare calde cu ingrediente nutritive, nu numai că ne oferă un confort în acest sezon rece, ci totodată, ne ajută să îi oferim organismului vitaminele şi mineralele de care are nevoie.
 

2. Asigură-te că ai suficientă vitamina D

 
Vitamina D ajută corpul să absoarbă calciul, controlează nivelul glicemiei şi chiar creşte imunitatea. Vara, organismul primeşte natural aportul de vitamina D de care are nevoie, deoarece soarele este o sursă cheie. Toamna, zilele scurte şi ploioase de toamnă ne determină să petrecem mai mult timp în interior, astfel că nivelul de absorbţie a vitaminei D
 
poate să scadă. În timp ce alimentele bogate în vitamina D, cum ar fi peştele, pot fi o sursă viabilă, un supliment cu vitamina D poate oferi impulsul zilnic necesar şi poate preveni o deficienţă.
 

3. Hidratarea este esenţială

 
Pe măsură ce temperatura scade, organismul nu mai simte acceaşi nevoie de hidratare cum este pe timpul verii. Însă, acest obicei sănătos este la fel de important, indiferent de sezon. Deşi consumul recomandat de apă poate să difere de la o persoană la alta, în funcţie de greutate, gen, vârstă sau nivelul de efort depus, consumul zilnic ar trebui să se situeze între 1,5 l şi 2 l de apă pe zi. Băuturile calde precum ceaiul, sunt o modalitate de hidratare reconfortantă, care oferă şi alte beneficii organismului. Totodată, şi berea poate fi o opţiune de hidratare, fiind o băutură fermentată, cu un procent relativ scăzut de alcool. Datorită ingredientelor sale naturale, apă, cereale, hamei şi drojdie, atunci când este consumată moderat, poate furniza organismului vitamine şi minerale, fiind o sursă de compuşi bioactivi, precum polifenolii.
 

4. Fii activ

 
Exerciţiile fizice practicate cu regularitate pot ajuta la scăderea sau gestionarea greutăţii, precum şi la bunăstarea generală, atât din punct de vedere fizic, cât şi psihic. Deşi poate fi tentantă canapeaua confortabilă de acasă, exerciţiile fizice sunt esenţiale pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii. Ieşiţi cu câinele la plimbare, faceţi drumeţii prin pădure, plimbaţi-vă în pas alert prin parc pentru a vă ridica puţin pulsul. De asemenea, antrenamentele precum yoga, pilates şi chiar sesiunile de fitness online pot fi modalităţi excelente de a face mişcare şi în interiorul casei.
 
După sport, nu uitaţi de hidratare, aportul de apă zilnic trebuie să crească atunci când faceţi mişcare, deoarece corpul va pierde apa prin transpiraţie. În plus, şi berea fără alcool poate fi o soluţie de rehidratare viabilă după activitatea fizică. Cu peste 90% apă în compoziţie, berea poate furniza organismului minerale şi antioxidanţi, substanţe care ajută corpul să se refacă după efort fizic. Berea conţine şi carbohidraţi, sodiu, potasiu şi magneziu, care pot contribui la atenuarea senzaţiei de oboseală musculară.
 

5. Nu uita să te speli pe mâini

 
Ne aflăm în plin sezon al răcelilor, astfel că păstrarea mâinilor curate pe tot parcursul zilei poate ţine viruşii la distanţă. Acest pas de igienă elementar şi esenţial este extrem de important, cu atât mai mult în acest context actual.
 

Citeste si: Depresia de toamnă e reală, dar se tratează