Simţi că nu mai ai vlagă deloc, pleoapele se închid şi nu visezi decât să dormi câteva ore, însă, de fiecare dată când te bagi în pat, somnul dispare, iar tu începi să te foieşti nervos, până când, într-un final, reuşeşti să aţipeşti. Nu pentru mult timp. Dacă scenariul îţi sună cunoscut, descoperă 4 tincturi care te ajută să te odihneşti bine noaptea.

Muşeţelul, sedativ pentru toate vârstele

Utilizat frecvent în Europa şi America de Sud, muşeţelul are efecte benefice în tratarea insomniei şi agitaţiei asociate ei. Tinctura de muşeţel poate fi folosită cu încredere de adulţi, dar şi de copii. Pentru pregătire, ai nevoie de 30 g flori de muşeţel şi 100 ml alcool de 50 - 60 de grade.

Speli florile, le pui în sticlă şi torni peste ele alcoolul. Laşi la macerat 12 zile, timp în care agiţi zilnic recipientul. La final, strecori şi pui tinctura în sticluţe mici, închise la culoare. Le păstrezi la frigider sau în cămară, ferite de razele soarelui.

Pentru copiii sub 12 ani, tinctura se prepară cu apă în loc de alcool. Se administrează aproximativ 30 de picături, împărţite în 2-3 reprize, înainte de masă.

Lavandă, tonic pentru sistemul nervos

Cunoscută datorită proprietăţilor sale liniştitoare, lavanda este una dintre plantele cel mai des utilizate în cazul tulburărilor de somn.

Tinctura se prepară din 50 g flori de lavandă mărunţite la 250 ml alcool alimentar de 70 de grade. Amesteci ingredientele într-un vas de sticlă de culoare închisă, sterilizat. Laşi la macerat 15-30 de zile, după care strecori printr-un tifon, presând bine planta, pentru ca uleiurile esenţiale să ajungă în soluţie. Pui tinctura în sticluţe mici, închise ermetic. Păstrat corespunzător, tratamentul poate fi folosit şi la 5 ani de la preparare.

Pentru insomnia cauzată de oboseală se ia câte 1 linguriţă de 3 ori pe zi, pe stomacul gol. Când somnul agitat este cauzat de anxietate, este recomandată o cură de lungă durată (aproximativ 3 luni), câte 1 linguriţă dizolvată în jumătate de pahar cu apă, de 3-4 ori pe zi.

Sfat

Este adevărat că sedativele pot fi de ajutor în cazuri excepţionale, dar dacă problema unui somn agitat persistă, cel mai bine este să încerci tratamentele naturiste, care nu dau dependenţă.

Valeriană şi hamei, combinaţia care alungă insomniile

Rădăcina de valeriană are o istorie lungă în tratarea somnului agitat. Administrată ca supliment, tinctura hidroalcoolică din rădăcină de valeriană alungă insomniile. Pentru un efect sigur, soluţia trebuie preparată în amestec 1-1 cu hamei. Mai multe studii clinice sugerează că numai valeriana nu este eficientă pe termen lung pentru combaterea insomniei.

La 50 g de pulbere de valeriană cu hamei adaugi 35 ml alcool şi 65 ml apă. Laşi la macerat 12 zile, strecori şi păstrezi în sticluţe mici, la loc răcoros. Se iau câte 10 picături diluate în jumătate de pahar cu apă, de 2 ori pe zi, înainte de masă.

Passiflora redă echilibrul mental

Planta căţărătoare care creşte mai ales în zonele umede din America de Sud şi America Centrală a fost răspândită în Europa în urmă cu 400 de ani, adusă fiind de coloniştii fascinaţi de frumuseţea ei.

Fitoterapeuţii consideră că tinctura din passiflora, floarea-pasiunii, cum este ea cunoscută în popor, e foarte importantă pentru tratarea insomniei cauzate de griji sau epuizare. În Anglia, acesta se regăseşte în diverse suplimente, fiind folosit cu succes atât de adulţii cu probleme minore, cât şi de copii.

Este un tratament care nu dă dependenţă, nici măcar când este folosit pe termen lung. În tratarea insomniei, eficienţa tincturii de floarea-pasiunii este greu de egalat.

Aceasta se poate prepara acasă din 50 g de flori uscate (se găsesc la magazinele cu produse naturiste) şi 100 ml alcool natural de minim 60 de grade. Se lasă la macerat minimum 20 de zile. Apoi se scurge şi se păstrează în sticluţe mici, la loc răcoros, ferit de lumină. Cura trebuie urmată cel puţin o lună de zile. Deşi efectul este mai lent, acesta este de durată, înregistrându-se îmbunătăţiri semnificative în timp. Trebuie luate câte 10 picături diluate într-un pahar cu apă, cu jumătate de oră înainte de somn.