Bogate în uleiuri nesaturate, dar şi în proteine şi în minerale, alunele protejează inima şi vasele de sânge.

Pe lângă alunele de pădure, pe piaţă există multiple feluri de fructe oleaginoase: nuci, migdale, fistic, arahide (alune de pământ), caju, seminţe de dovleac şi de floarea soarelui. Variantele neprăjite şi fără adaos de sare sunt cele mai sănătoase, pentru că îşi păstrează toţi nutrienţii. Sarea ajută reţinerea apei în organism, astfel că este contraindicată mai ales persoanelor hipertensive.

Iată care sunt motivele pentru care este bine să incluzi alunele în alimentaţia ta zilnică:

1. Sursă de grăsimi sănătoase, ţin colesterolul „rău” sub control

Alunele conţin 60% grăsimi. Acestea sunt formate în cea mai mare parte din acizi graşi esenţiali, mononesaturaţi, printre care acidul linoleic. Grăsimile mononesaturate sunt recomandate persoanelor cu niveluri crescute de colesterol „rău” în sânge. Ele protejează vasele de sânge de efectele acestui tip de colesterol, prevenind îngroşarea pereţilor arteriali. În acest mod, alunele şi fructele oleaginoase previn boli precum hipertensiunea arterială, accidentele vasculare cerebrale, cardiopatia ischemică şi infarctul miocardic.

2. Conţin proteine uşoare şi fibre

Pe lângă grăsimi, conţinutul de proteine şi de fibre face din alune o gustare consistentă şi sănătoasă. O mână de alune sau de nuci reprezintă o gustare sănătoasă. În general, nu trebuie depăşită această cantitate zilnică, pentru că alunele au multe calorii şi pot îngrăşa.

Atenţie: pentru o digestie uşoară, este cel mai indicat să consumaţi alunele şi alte fructe oleaginoase separat! Conţinutul bogat în grăsimi şi în proteine întârzie digestia alimentelor cu care sunt combinate. De exemplu, dacă se amestecă cu fulgi de porumb, bogaţi în carbohidraţi, sau cu fructe, le pot provoca acestora fermentaţie. Acest lucru este valabil pentru toate alimentele bogate în proteine şi în grăsimi, nu doar pentru alune.

3. Sunt bogate în minerale şi în vitamine

Sunt o sursă importantă de magneziu, potasiu, dar şi de calciu, utile în controlul hipertensiunii arteriale. De asemenea, conţin vitamina E şi vitamine din complexul B.

4. Conţin flavonoizi cu proprietăţi antioxidante

Flavonoizii ajută organismul să lupte cu radicalii liberi produşi de agresiunile externe: stres, infecţii, poluare, alimente procesate. Ei se găsesc şi în ceaiul verde, în fructe de pădure, mere, ceapă şi în ciocolata neagră. Îmbunătăţesc circulaţia şi funcţionarea creierului.

Atenţie: Dintre afructele oleaginoase, arahidele provoacă cel mai des alergii.