Diagnosticul de diabet nu este o tragedie. Cu unele modificări ale stilului de viaţă şi medicamentele potrivite, persoanele cu această boală pot duce o viaţă sănătoasă şi împlinită.

Peste 420 de milioane de oameni suferă de diabet la nivel global, iar statisticile arată că numărul celor afectaţi de această boală creşte de la an la an. Diabetul este o boală cronică şi apare atunci când pancreasul nu produce suficientă insulină sau în cazul în care organismul nu utilizează în mod corespunzător insulina pe care o produce (insulinorezistenţă). Insulina este hormonul care reglează concentraţia de zahăr din sânge, permiţându-i glucozei din circulaţie să pătrundă în celulele corpului, unde este folosită drept combustibil. Dacă acţiunea insulinei este inadecvată, nivelul de glucoză din sânge devine prea ridicat.

Diagnosticul de diabet este perceput, de obicei, ca un şoc. Pacientul se teme că, din acel moment, viaţa sa va însemna doar medicamente, injecţii, consultaţii medicale şi un regim drastic. Din fericire, realitatea nu este, de cele mai multe ori, atât de tristă. Cu câteva ajustări ale stilului de viaţă, majoritatea bolnavilor de diabet duc o viaţă sănătoasă şi activă.

Iată ce poţi face pentru a te simţi în formă, chiar dacă suferi de diabet:

1. Atenţie la hipoglicemie!

Crizele hipoglicemice pot fi provocate de o doză prea mare de insulină sau alte antidiabetice, de o cantitate prea mică de carbohidraţi în dietă, de amânarea unei mese, de un efort fizic prea mare sau de o temperatură prea ridicată. Dacă ai o hipoglicemie uşoară, ia imediat o linguriţă de zahăr, mănâncă 2-3 bomboane sau bea un pahar de suc dulce.

2. Echilibrează grupele alimentare şi hrăneşte-te corect

Alcătuieşte-ţi un plan nutriţional, de preferinţă cu ajutorul unui nutriţionist specializat, şi respectă-l cu stricteţe.

3. Scapă de kilogramele în plus!

Cel mai eficient lucru pe care îl poate face o persoană cu diabet, mai ales cu cel de tip 2, este să piardă din greutate. Pierderea a doar 10% din greutatea corpului îmbunătăţeşte sensibilitatea la insulină şi toleranţa la glucoză, scade tensiunea arterială şi nivelul colesterolului.

4. Alcoolul: cât de mult poate fi prea mult

Nu este obligatoriu să renunţi complet la alcool. Dar nici nu e cazul să depăşeşti 3 pahare de vin sau 2 beri într-o zi. Şi, foarte important: este interzis să bei pe stomacul gol!

5. Fă mişcare zilnic!

Efortul fizic acţionează ca un medicament: muşchii convertesc glucoza în energie, iar glicemia scade. Ideale sunt mersul pe jos în ritm vioi sau mersul pe bicicletă, înotul, yoga şi dansul.

6. Învaţă să îţi controlezi emoţiile

Dispoziţia contează, pentru că hormonii stresului cresc glicemia. Dacă simţi că te cuprinde anxietatea sau chiar depresia, apelează la tehnici de relaxare sau la un psiholog, pentru a face faţă problemelor emoţionale.

7. Nu renunţa la viaţa sexuală

Aceasta te ajută să îţi menţii o stare psihică şi o sănătate mai bună, iar diabetul nu înseamnă că nu mai poţi avea o relaţie sexuală satisfăcătoare.

8. Ai grijă de somn

Măsoară-ţi glicemia înainte de culcare şi ţine lângă pat o gustare bogată în carbohidraţi şi un pahar cu apă.

9. Respectă indicaţiile medicului

Stabileşte un program de îngrijire şi de tratament împreună cu medicul curant şi încearcă, pe cât posibil, să nu te abaţi de la el. Mergi la consultaţii regulate.

10. Monitorizează-ţi sănătatea

Ţine un jurnal în care notezi nivelul glicemiei şi rezultatele controalelor medicale. Pentru că diabetul poate avea complicaţii precum cele la nivelul ochilor şi rinichilor, ai grijă să le previi.

Opinia specialistului

Dr. Daniela Petrache, medic diabet, nutriţie şi boli metabolice, http://danielapetrache.ro/

Diabetul poate afecta organismul pe termen lung. Diabetul afectează vasele de sânge şi nervii, aşadar poate afecta orice parte a corpului. Dar complicaţiile diabetului apar, în general, după mulţi ani de neglijenţă terapeutică. Complicaţiile nu sunt o certitudine şi pot fi evitate printr-un control glicemic riguros. De asemenea, este bine să ţineţi sub control şi tensiunea arterială, dar şi nivelul colesterolului. Puteţi reuşi acest lucru adoptând o alimentaţie sănătoasă, evitând fumatul şi alcoolul. Şi o activitate fizică regulată vă ajută în menţinerea unei glicemii normale.