Mâncăm sănătos ca să aratăm, să ne simţim bine şi să avem energie pentru o zi întreagă. Şi aşa cum şi Jamie Oliver şi Michelle Obama au arătat deseori, asta nu înseamnă să te îmbuibi cu diverse mâncăruri doar pentru că sunt bune pentru tine. Ci este vorba despre a-ţi umple farfuria cu mâncare delicioasă. Iata cateva alimente pentru o primăvară plină de energie.

„Mâncarea, dacă este aleasă bine, poate redesena destinele noastre medicale. Adică să fim sănătoşi.“, spune medicul David Katz de la Centrul de cercetări din Yale. În concluzie, mâncarea ne poate îmbunătăţi concentrarea, energia, starea pielii şi metabolismul.

Nucile iti dau energie

Sunt bune pentru îmbunătăţirea stării de spirit. Conţin triptofan, un aminoacid de care are nevoie organismul tău pentru a produce serotonină, hormonul responsabil cu starea de bine.

De fapt, cercetătorii spanioli au aflat că cei care mănâncă nuci au niveluri mai ridicate ale acestui hormon. Alt avantaj este acela că sunt digerate în mod lent. „Acest lucru contribuie la stabilitatea emoţională şi te ajută să tolerezi starea de stres“, spune Katz.

Sparanghel

Trei tulpini de sparanghel sunt cea mai bună sursă vegetală de folaţi, care te ţin departe de o depresie.

„Folaţii sunt importanţi pentru sinteza neurotransmiţătorilor, dopamină, serotonină şi norepinefrină“, spune David Mischoulon, medic psihiatru la Harvard. Toate astea sunt esenţiale pentru starea de spirit a unei persoane.

Usturoi verde

Ajută la scăderea în greutate. Tot secretul stă în compusul numit alicină, ceea ce dă usturoiului şi mirosul specific. „Alicina îţi inhibă starea de foame, transmiţând creierului informaţia legată de starea de saţietate“, spune Tara Gidus, dietetician în Orlando, Florida.

Leguminoase

Sunt pariul cel mai bun atunci când vrei să scapi de câteva kilograme în plus, spune Joseph Colella, chirurg în domeniul obezităţii la un spital din Pittsburgh.

„Organismul tău trebuie să muncească să proceseze bobul pentru a ajunge la fibră aşa că tu consumi energie pentru a digera“, explică medicul. Mai mult, proteina din leguminoase activează mesajul „sunt sătul“ acelei părţi a creierului responsabilă cu senzaţia de foame.

Spanacul te ajuta sa ai mai multa energie

Este o sursă bogată de fier (mai ales dacă nu mănânci carne), care este componenta-cheie în formarea celulele roşii ale sângelui care alimentează muşchii cu oxigen pentru a avea energie.

Cercetătorii din Suedia au identificat recent alt mod în care această legumă te poate păstra „încărcat“ de energie: compuşii găsiţi în spanac cresc eficienţa mitocondriilor, factorii care produc energie în interiorul celulelor.

Anghinare

„Conţine magneziu, un mineral vital pentru mai mult de 300 de reacţii biochimice în corp, inclusiv generarea de energie“, spune Forrest Nielsen, cercetător în cadrul Departamentului American al Agriculturii.

„Dacă nu ai destul magneziu în organism, muşchii tăi trebuie să muncească mai mult pentru a reacţiona şi oboseşti mult mai repede“, continuă el.

Cam 68% din populaţia globului suferă de insufienţă de magneziu. Doza zilnică recomandată pentru femei este de 320 miligrame, iar o anghinare de mărime medie furnizează 77 mg de magneziu (şi doar 60 de calorii!). Alte surse de magneziu sunt nucile, leguminoasele şi cerealele.


Citeşte şi:

Mănânci spanac şi îţi protejezi mintea

10 beneficii ale uleiului de peşte

Anghinarea, aliatul tău în scăderea colesterolului


Somonul

„Somonul este bogat în acidul gras numit eicosapentaenoic, derivat din Omega 3, care ajută la menţinerea elasticităţii pielii“, spune Ariel Ostad, dermatolog din New York.

Omega 3 reglează şi producţia de ulei la nivelul pielii şi hidratează, ceea ce, de asemenea, înseamnă o piele sănătoasă şi lipsită de acnee.

Căpşuni

Tot pentru piele sunt bune şi căpşunile. Poate că nu au cea mai arătoasă „piele“, dar îţi pot aduce ţie una strălucitoare. Căpşunile conţin antioxidanţi care ajută la repararea pielii acolo unde factori precum poluarea sau razele solare au produs unele „stricăciuni“.

Mai conţin şi vitamina C, vitamină asociată cu riduri mai puţine şi o piele mai puţin uscată. Ariel Ostad sugerează şi un remediu casnic: „aplicarea directă a antioxidanţilor din căpşuni – ca şi exfoliantul natural pe care îl conţin, acidul alfa-hidroxic va da rezultate excepţionale“.

Afine

Memoria ta ar putea primi un ajutor de nădeje de la afine. Dacă vei consuma afine în mod regulat, vei observa beneficiile lor.

Într-un studiu recent, persoane aflate la vârsta la care memoria mai cedează, dar care au băut două căni şi jumătate de suc de afine pe zi timp de 12 săptămâni (echivalentul unei căni de fructe) au beneficiat de îmbunătăţiri semnificative ale memoriei comparativ cu cei care au băut un suc placebo. Componentul secret?

Un tip de antioxidant, spune coautorul styudiului, Robert Krikorian, psiholog la Universitatea din Cincinnati: „Antocianinele au demonstrat în testele pe animale că măresc semnalele între celulele creierului, îmbunătăţindu-le şi durata de viaţă“.

Ouă

Recomandate pentru o minte activă şi o memorie bună. Gălbenuşurile sunt pline cu colina, un nutrient-cheie pentru memorie.

„Organismul tău are nevoie de colina pentru a stimula substanţa creierului care este responsabilă pentru păstrarea amintilor“, spune Steven Zeisel, director al Insitututului de cercetare a nutriţiei de la Universitatea din Carolina de Nord.