Stil de viata&dieta / Ingrijire »

Sfaturi pentru sănătatea pielii

Autor: Claudia Georgevici | 25 June, 10:00 | 1 comentariu

Adevărată barieră între mediul intern și cel extern, pielea este supusă în permanență unor factori care o pot deteriora, cum sunt razele soarelui. Preocuparea pentru sănătatea pielii este explicabilă dacă ţinem seama că ea reprezintă cea mai vizibilă parte a corpului.


 Mai mult decât un înveliș 

Organ complex, pielea joacă un rol important în protecția organismului față de numeroși factori. De asemenea, este și un indicator pentru starea generală de sănătate. Pentru a o păstra în bună stare, este necesar să o protejăm de diverse agresiuni.

De-a lungul vieții, pielea noastră diferă ca structură și textură. Dacă, la nou-născuți este în jur de 24% din greutatea corpului, acest procent se schimbă la maturitate, când reprezintă 16% din aceasta. De altfel, pielea este cel mai mare organ al corpului, având funcții multiple:

- Protecție:pielea este „haina” care ne protejează de agresiunile mecanice și chimice. De asemenea, pH-ul (care, în cazul pielii, este cuprins între 4,2 și 5,6) și filmul hidrolipidic (stratul subțire format, printre altele, din substanțe sebacee și sudoare) ne apără de agresiunile microbiene. Pielea are și proprietăți imunologice, funcție asigurată de keranocite, celulele Langerhans și macrofage.

- Termoreglare.Pielea ajută la menținerea constantă a temperaturii corpului - previne supraîncălzirea prin evaporarea transpirației și limitează pierderile de căldură prin contracția mușchilor erectori, care sunt anexați firului de păr.

- Funcția senzorială.Pielea este un organ senzorial, numeroasele terminații nervoase de la suprafața sa preluând informații din mediul înconjurător, pe care le trimite la creier. De asemenea, pielea reacționează și la stimulii veniţi din interior: de exemplu, ne înroşim la faţă de ruşine sau, dimpotrivă, ne piere sângele din obraji când ne speriem.

- Rol metabolic.Sub efectul razelor ultraviolete, la nivelul pielii se sintetizează vitamina D. Țesutul adipos de la nivelul celui mai profund strat al pielii este un important rezervor energetic al organismului.

- Cicatrizare.Pielea are capacitatea de a repara leziunile produse de diverși factori (arsuri, accidente, intervenţii chirurgicale, acnee, varicelă), proces care se desfăşoară în etape.

 Are 3 straturi 

Epiderma, stratul exterior al pielii, are o grosime variabilă (0,04 mm – 1,5 mm) şi conţine keratinocite (care produc keratina, proteină fibroasă cu rol de protecție), melanocite (produc melanină) şi celule Langerhans (aparţin sistemului imun).

Dermul se află la mijlocul tegumentului și este format, în cea mai mare parte de colagen, care asigură fermitatea pielii și a cărui degradare se produce pe măsură ce înaintăm în vârstă. Tot la nivelul dermului se află fibrele elastice și de reticulină, implicată în menținerea elasticității pielii.

Hipodermul, cel mai profund strat al pielii, este format din celule adipoase.

Citește și: Cum să-ți pregătești pielea pentru plajă

 Culoarea pielii este dată de melanină 

Pigment aflat la nivelul epidermei, melanina este cea care conferă culoarea pielii, precum și a părului și irisului. Un alt mare rol al melaninei este de a ne proteja de razele soarelui. La cei care au o nuanţă mai închisă a pielii şi la cei de culoare, melanina se produce în cantităţi mai mari, ceea ce înseamnă că sunt mai protejate de razele ultraviolete.

În cazul albinismului, o anomalie congenitală, acest pigment lipseşte în totalitate sau parţial, persoanele afectate fiind foarte sensibile la soare. Când melanocitele încetează să mai producă melanină, apare vitiligo, afecţiune caracterizată prin apariţia unor pete albe, iar când distribuţia melaninei nu este uniformă, apar unele pete pigmentare sau pistruii.

 

 

 

 Cum să ai grijă de sănătatea pielii 

Crezi că doar cremele sunt de-ajuns pentru ca pielea ta să arate bine? Este important să ții cont și de alte sfaturi dacă vrei ca ea să se mențină sănătoasă și tânără cât mai mult timp.

 Protecție solară, necesitate, nu moft 

În ultimele decenii, din cauza subțierii stratului de ozon, la sol ajung mai multe radiații ultraviolete. Acest lucru expune pielea nu numai îmbătrânirii premature, ci și cancerului de piele (peste 95% din  cancerele de piele sunt puse pe seama soarelui). Produsele cu factor de protecție solară sunt necesare doar la plajă, ci și atunci când mergi la munte sau în parc. Aplică loțiunea cu 20 de minute înainte de a ieși din casă.
 
Hidratarea este esențială 

Rutina de îngrijire a pielii trebuie să includă neapărat hidratarea. Pielea este compusă din 70% apă, aceasta fiind necesară pentru protejarea epidermei.

Tenul este cel mai mult supus deshidratării, întrucât este expus mai mult poluării, vântului, razelor soarelui, factori care afectează pelicula protectoare de la nivelul pielii (filmul hidrolipidic). Hidratarea este necesară atât din interior, prin consumul suficient de apă, cât și prin folosirea cremelor sau loțiunilor. Acestea suplimenează și mențin necesarul de apă la nivel cutanat.

Majoritatea acestor produse conțin agenți umectanți, care au rolul de a atrage umezeala din aer, absorbind-o în piele. Printre ingredientele cu acest efect se numără acidul lactic, aminoacizii, ureea și glicerina. Reține că apa fierbinte și săpunurile contribuie la deshidratarea pielii.

 Și alimentația contează! 

Pentru un aspect sănătos și frumos, pielea are nevoie și de nutrimenți pe care ni-i procurăm din hrană. Vitamina A (retinolul) este implicată în stimularea fibroblaștilor (care asigură suplețea și elasticitatea pielii) și în sinteza colagenului. De asemenea, e folosită și pentru tratamentul acneei, al ridurilor și ca emolient pentru pielea uscată.

Vitamina A se găsește în special în produsele de origine animală: untură de pește, ficat de vită, de porc, lactate și gălbenuș. De asemenea, este prezentă și în vegetale (morcov, spanac, broccoli, caise, citrice), sub formă de betacaroten, acesta fiind convertit de corp în vitamina A. La rândul ei, vitamina E protejează de efectele nocive ale radiaţiilor solare, ajutând şi în procesul de cicatrizare, iar vitamina C este implicată în producerea colagenului.

Și zincul (prezent în ficat, germeni de grâu, pâine integrală, gălbenuș) este important pentru piele, carența acestui mineral ducând la cicatrizare greoaie și la creșterea riscului de apariție a dermatitelor și a acneei. Sunt importanți și acizii grași esențiali (pește, ulei de măsline), un deficit al acestora ducând la uscarea și sensibilizarea pielii.

 Somnul de frumusețe nu e un mit 

Lipsa somnului are consecințe neplăcute asupra sănătății, în general, pielea fiind, de asemenea, afectată. Astfel, efectele pe termen mediu și lung ale somnului insuficient sunt: uscarea și deshidratarea pielii, cearcănele, ridarea prematură și aspectul îmătrânit.

 Mișcarea menține pielea tânără 

Sportul este benefic nu numai pentru siluetă și sănătate, ci și pentru aspectul pielii. Numeroase cercetări recente arată că activitatea fizică practicată regulat ajută la întârzierea îmbătrânirii pielii. Beneficiul imediat al sportului este îmbunătățirea circulației sângelui, ceea ce asigură o mai bună „hrănire” a pielii cu nutrimenți. De asemenea, irigarea optimă cu sânge susține și cicatrizarea și regenerarea țesutului cutanat.
 
 Renunță la fumat!
 
 
Unul dintre marii inamici ai pielii este fumatul. S-a observat, în cadrul studiilor, că tenul fumătorilor îmbătrânește de până la 4 ori mai repede în comparație cu cel al persoanelor care nu fumează. Tutunul afectează colagenul și elastina, proteine care conferă elasticitate și fermitate țesutului cutanat. Pielea fumătorilor se ridează mai ușor, efectele fiind mai pronunțate în cazul femeilor, și poate avea nuanțe gri, din cauza vasoconstricției. Acest lucru înseamnă că pielea primește mai puțin oxigen și substanțe nutritive.
 
Folosește produsele de îngrijire adecvate


Alegerea unui produs cosmetic trebuie să ţină cont, în primul rând, de tipul de piele. Există 4 tipuri de ten: normal, gras, uscat şi mixt. Utilizarea cremelor şi loţiunilor care nu ţin cont de tipul de ten poate avea ca efect advers producerea iritațiilor, alergiilor, eczemelor, coşurilor şi uscarea excesivă a tegumentului. De asemenea, pentru zona ochilor, care este cu până la 4 ori mai sensibilă decât restul feţei, trebuie folosite numai creme speciale, mai ales că se ridează cel mai uşor. Sunt ideale cosmeticele hipoalergene, fără parfum şi care au în componenţă mai multe ingrediente naturale decât sintetice.

Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Comentarii »
1 Postat de: Andrei Luca Mihai | 25 June 2017, 12:43
Oferta pentru lucru la domiciliu, cu castiguri asigurate prin contract de comision!Asiguram instruire
GRATIS la distanta si online. Cerem: cunostinte minime utilizare calculator (word, pdf, email, internet),
seriozitate, lucru 2 ore pe zi. Pentru a aplica la oferta, trimiteti mesajul APLIC la una dintre adresele
de email ale departamentului de informatii: [email protected]
Adauga un comentariu »