Stil de viata&dieta / Nutritie »

Motive să-ți placă mai mult spanacul

Autor: Sorina Severin | 13 April, 08:00 | 0 comentarii

Indiferent dacă este proaspăt sau congelat, spanacul este o sursă de substanțe nutritive, fiind recomandat pentru scăderea tensiunii arteriale, îmbunătățirea vederii și întărirea musculaturii. Iată de ce spanacul nu ar trebui să lipsească din alimentația ta!


Spanacul este bogat în proteine, fibre, în vitaminele A, C, E. B6 și K, precum și în minerale, cum sunt zincul, fierul, calciul, magneziul, fosforul, potasiul, cuprul și manganul. În plus, are un conținut redus de calorii, mai exact doar 23 la 100 de grame de frunze proaspete.

Bun pentru vedere

Spanacul are un conținut ridicat de betacaroten, luteină și zeaxantină, substanțe care au rolul de a-ți proteja ochii. Betacarotenul se găsește în spanacul gătit și previne deficiența de vitamina A, care poate provoca senzația de ochi uscat sau de mâncărime. Această legumă are și proprietăți antiinflamatoare, care reduc iritația din zona ochilor. Antioxidanții din spanac reduc efectul negativ al radicalilor liberi care, odată cu înaintarea în vârstă, provoacă apariția glaucomului și a degenerescenței maculare.

Crește puterea de concentrare

Potasiul și acidul folic din spanac sunt compuși cu rol protector neurologic. Persoanele care au risc crescut de instalare a maladiei Alzheimer ar trebui să consume în mod regulat spanac, deoarece îmbunătățește legăturile neurale. În același timp, potasiul îmbunătățește circulația sângelui către creier, ceea ce crește puterea de concentrare și ajută memoria.

Scade tensiunea arterială

Deoarece are un conținut scăzut de sodiu, dar ridicat de potasiu, spanacul este recomandat persoanelor care se confruntă cu variații bruște de tensiune arterială. Aceste substanțe relaxează vasele de sânge și mențin constantă presiunea sângelui. Astfel, este îmbunătățită circulația sângelui și toate organele sunt oxigenate corespunzător, ceea ce îmbunătățește nu doar funcționarea sistemului cardiovascular, ci a întregului organism.

Citește și: Spanacul, noul aliat în cura de slăbire

Contribuie la mineralizarea oaselor

Vitamina K din spanac are rolul de a reține calciul în oase și astfel le întărește structura. În același timp, conținutul de mangan, cupru, magneziu, zinc și fosfor din spanac, contribuie la sănătatea sistemului osos. Din acest motiv, spanacul nu ar trebui să lipsească din dieta femeilor aflate la menopauză, întrucât previne osteoporoza. Aceste minerale sunt esențiale și pentru sănătatea unghiilor și a dinților.

Acidul folic din spanac are esențial pentru buna dezvoltarea a bebelușilor pe parcursul celor 9 luni de sarcină, susșinând sistemul nervos. Totodată, vitamina A din spanac este necesară pentru dezvoltarea plămânilor și poate fi transmisă copiilor prin laptele matern inclusiv după naștere.

Bine de știut

Spanacul conține și acid oxalic, care împiedică absorbția de calciu și fier. Din acest motiv, este recomandat să consumi spanacul alături de alimente bogate în vitamina C sau să-l fierbi cel puțin 2 minute.

Cum se prepară spanacul

Spanacul poate fi consumat atât crud, în salate, cât și fiert. Se aleg frunze nu foarte mari, deoarece sunt amărui, se spală, se toacă și se opăresc în apă fierbinte, puțin sărată. Nu trebuie combinat cu smântână, lapte sau ouă, deoarece în urma fierberii îndelungate își pierde o parte din substanțele nutritive.

Sfatul specialistului

Dr. Mihaela Posea, medic specialist diabet, nutriție, boli metabolice, Smart Nutrition (www.nutrismart.ro), București

Spanacul este o sursă bogată de vitamina A, vitamina K și folat. Vitamina A este importantă pentru vederea pe timpul nopții, dar și în creșterea și dezvoltarea celulară, reglarea funcțiilor sistemului imunitar și în reproducere. Sub denumirea de vitamina K sunt reunite mai multe substanțe cu proprietăți asemănătoare, implicate în procesul de coagulare.

Vitamina B9 este implicată în sinteza ADN, metabolismul aminoacizilor, diviziunea celulară şi în maturarea celulelor roșii. Datorită conținutului crescut de oxalați, spanacul trebuie evitat de persoanele care au acidul uric crescut în sânge, suferă de gută sau de litiază renală. Persoanele care iau tratament cu warfarină (un medicament anticoagulant, folosit post infarct miocardic, în trombozele venoase etc) trebuie să aibă un consum constant de alimente care conțin vitamina K (așa cum este și spanacul), pentru a nu influența efectul terapeutic al acesteia.

Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Adauga un comentariu »