Psiho / Tulburari de somn »

Cum să combați paralizia în somn

Autor: Marina Ionescu | 07 March, 09:30 | 0 comentarii

Probabil și ție ți s-a întâmplat să te trezești și să simți că, deși ești conștient, nu te poți mișca și nu poți articula niciun cuvânt. Pur și simplu ai vrea să strigi, să spui ce ți se întâmplă, dar ești complet blocat. Aceste fenomente de regulă durează foarte puțin și reprezintă doar o inabilitate temporară.


Ți se poate declanșa fie înainte să reușești să adormi, fie în timp ce te trezești.

Această afecțiune numită paralizie în timpul somnului se întâmplă între trezie și somn sau invers. În acel moment, pur și simplu te trezești, ești conștient și simți că nu te mai poți mișca, vorbi. De asemenea nu mai poți reacționa și de multe ori ai halucinații.

La majoritatea oamenilor acest episod durează de regulă între câteva secunde și ajunge până la câteva minute. Când paralizia în somn este un simptom care ține de altă boală, atunci se vorbește despre narcolepsie.

Cum se declanșează

Când te pregătești să te odihnești, corpul începe să se relaxeze. Până vei adormi complet, vei trece prin 4 faze ale somnului. Interesant de știut este că în timp ce ajungi să visezi, creierul elimină niște substanțe numite glicine și Gaba, care ajută la paralizarea mușchiilor, astfel încât să nu reacționezi la vise. Medicii numesc această stare drept atonie.

Dacă imediat ce pui capul pe pernă, vei începe să visezi, acest fenomen poate duce la o suprapunere între starea de veghe și cea de somn, ce poate determina paralizia în somn.

Poziția în care dormi poate cauza paralizie în somn

Tulburările somnului (spre exemplu: apneea, sindromul picioarelor neliniștite, cârceii din timpul somnului), factorii genetici, traumele, afecțiunile psihice (anxietate, depresie severă) cât și poziția în care dormi (dormitul pe spate) sunt câteva dintre cele mai frecvente cauze ale paraliziei în somn.

3 pași pentru a preveni paralizia în somn

Nu există medicamente care anihilează un episod obișnuit de paralizie în somn, pentru că se rezolvă de la sine, corpul luptând să rezolve în mod natural situația creată. Însă, dacă acest lucru apare  ca fiind un simptom al narcolepsiei sau este asociat cu alte probleme mentale este bine să cereți sfatul medicului specialist.

- Un sfat important din partea medicilor este să dormi 8 ore pe noapte, și neapărat să nu dormi pe spate, ori cu mâinile pe piept;

- Nu mânca mult înainte de culcare și tot atunci evită consumul de alcool, cafea sau medicamente care ți-ar putea afecta somnul;

- Nu ține în camera în care dormi calculatorul, telefonul mobil și alte electronice;

Învață cum să oprești paralizia în somn

- Un sfat util este să nu te panichezi și să te concentrezi asupra respirației, apoi să încerci să miști câte un membru al corpului, spre exemplu poți începe să miști câte un deget.

- Te-ar putea ajuta și să îți proiectezi în minte imaginea persoanei dragi sau a unui loc în natură care te relaxează.

Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Adauga un comentariu »