Stil de viata&dieta / Nutritie »

Ce să faci pentru a preveni deshidratarea

Autor: Claudia Georgevici | 03 August, 10:35 | 0 comentarii

Aproape 60% din greutatea unui adult este reprezentată de apă. Cum vara pericolul deshidratării este mai mare, este bine să știi ce este indicat să faci pentru a o preveni.


Apa este esențială pentru procesele metabolice ale organismului. Când necesarul de apă este insuficient, digestia se îngreunează, iar procesul de eliminare a toxinelor este perturbat. Printre manifestările deshidratării, se numără uscarea gurii și a buzelor, urina închisă la culoare, crampele musculare, lipsa de concentrare, somnolența, scăderea tensiunii, durerea de cap, tulburările de memorie și lipsa de energie. Necesarul de apă variază în funcție de vârstă, de starea generală a organismului, de activitatea fizică, de prezența sau nu a febrei și de temperatura exterioară. 

„Hidratarea în timpul verii este extrem de importantă din mai multe puncte de vedere: apa este nu doar suportul desfăşurării reacţiilor chimice din întreg organismul, dar,în mod special,vara apa este implicată în reglarea presiunii sangvine şi în termoreglare.Deshidratarea, pe lângă efectele fizice, înspecial osmotice (un parametru de presiune a lichidelor în care apa este implicată împreună cu electroliţii, în special sodiul), poate produce efecte negative asupra sănătăţii, inclusiv tulburări de concentrare, de ritm cardiac, oboseală.
Necesarul de apă este începând cu vârsta de 9 ani de peste 2 litri pe zi, la vârsta adultă necesarul fiind pentru bărbaţi de aproximativ 3 litri şi jumătate pe zi, iar la femei de 2 litri şi jumătate zilnic, acoperirea necesarului revenind atât apei ca atare, cât şi băuturilor şi preparatelor cu apă (inclusiv ceaiuri, supe),dar şi alimentelor. Nu doarhidratarea este importantă, ci şi aportul de minerale, întrucât vara,prin transpiraţie se pierd şi minerale.Inclusiv din acest motiv,dar mai ales prin prisma bogăţiei nutriţionale,fructele şi legumele sunt importante vara, ca partener al apei în procesul unei hidratări corecte”, afirmă dr. Adrian Copcea, medic primar diabet, nutriţie, boli metabolice, Centrul Medical Asteco, Cluj-Napoca.

 

Copiii și vârstnicii, mai vulnerabili

 

Unele persoane sunt mai expuse deshidratării. De pildă, la copii, rata metabolică (ritmul cu care corpul consumă energie) este mai mare, fiind nevoie, în cazul lor, de mai multă apă în timpul arderilor. La vârstnici, senzația de sete se diminuează. În plus, la ei, deshidratarea poate fi accentuată de unele tratamente care cresc diureza, cum sunt antihipertensivele. Pierderea de apă prin transpirație este mai mare vara și la persoanele care depun efort fizic în exterior – muncitorii în construcții, poștașii, polițiștii de la rutieră.

 

Nu aștepta să-ți fie sete ca să bei apă!

 

Senzația de sete survine când deja suntem deshidratați, de aceea, nu trebuie să așteptăm să apară pentru a bea apă. Bea primul pahar cu apă dimineața, după ce te-ai trezit, și ultimul înainte de culcare. Contrar mitului, băuturile reci nu te răcoresc, întrucât corpul va depune un efort mai mare pentru reglarea temperaturii. Ideal este ca lichidele să aibă o temperatură medie. Evită excesul de alcool și de cafea, pentru că au efect diuretic, mai exact cresc cantitatea de urină eliminată.   

 

Mizează și pe fructele și legumele hidratante

 

Nu numai apa te hidratează, ci și fructele și legumele. În plus, acestea îți furnizează și vitamine și minerale. Cele mai bogate în apă sunt: roşiile (94%), ţelina (95%), castraveţii (96%), căpşunile, pepenele (ambele, 92%), mărul (84%) şi caisele (86%).  

 

Vara, ideale sunt meniurile ușoare

 

Potrivite pentru sezonul cald sunt meniurile uşoare. Ideale pentru micul-dejun sunt cerealele integrale, iaurtul, brânza proaspătă de vaci şi ouăle fierte, pentru prânz, supele şi ciorbele de legume cu zarzavaturi, carnea de pui, de vită şi peştele, orezul cu legume, mâncare de păstăi sau de dovlecei, iar pentru cină, salatele în diverse combinaţii (roşii şi mozzarella, de ton, orientală, cu iaurt şi castraveţi etc.) sau legumele la grătar.

Sunt de evitat preparatele bogate în grăsimi şi prăjelile, pentru că au mai multe calorii şi au un efect termic asupra organismului (cresc uşor temperatura corpului), precum şi pe cele sărate (mezeluri, brânzeturi fermentate), pentru că duc la retenţia de lichide.

Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Adauga un comentariu »