Actualitate »

15% dintre școlari prezintă risc de tulburări comportamentale

Autor: Alina Corneanu | 09 July, 14:45 | 0 comentarii

15% dintre copiii înscriși în școli prezintă risc mediu și sever de a dezvolta tulburări comportamentale, arată rezultatele obținute în urma proiectului ProfAid. 


Articole similare:

În cazul copiilor diagnosticați cu o tulburare de dezvoltare, cele mai comune diagnostice au fost TSA, sindrom Down, întârziere în dezvoltare, ADHD, deficit de atenție, deficiențe mentale ușoare/ moderate. În perioada decembrie 2017-iunie 2018, Asociația Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA), cu sprijinul Kaufland, a derulat proiectul ProfAid, în cadrul căruia s-a desfășurat cursul „Tulburări de neurodezvoltare” acreditat de Ministerul Educației și Cercetării.
 
Cursurile gratuite ProfAid au cuprins o componentă teoretică (curs și materiale didactice specifice) și una de practică, dublată de consultanță specializată. Cadrele didactice implicate au beneficiat, după orele de teorie, de ore de consultanță la clasă oferite de către psihologii ATCA, pentru a putea implementa eficient strategiile de management al clasei însușite teoretic. 
 
În etapa pilot a ProfAid, au fost implicate aproximativ 700 de cadre didactice și aproape 19.000 de copii din 30 de școli din București, Ploiești și Alexandria (selectate dintr-un total de peste 110 instituții școlare la nivel național înscrise în preselecție). Au fost observați un număr de 2.788 de copii cu risc de a dezvolta tulburări comportamentale și de dezvoltare - de aproape 20 de ori mai mulți decât cifra înregistrată oficial. 
 
Din analiza directă reiese ca majoritatea copiilor cu TSA sau tulburări comportamentale nu beneficiază de sprijin direct la clasa, iar prezența unui profesor de sprijin este ocazională sau inexistentă. Se constată un risc mai mare la ciclul gimnazial față de cel primar, cu un procentaj foarte mare al elevilor cu risc sever la clasa a V-a (23%).
 
Deși în școli există psiholog școlar, orele alocate sunt insuficiente pentru acoperirea nevoilor copiilor cu tulburări de comportament sau ale celor care prezintă un diagnostic sever. Nu sunt alocați suficienți specialiști care să ofere consiliere cadrelor didactice și părinților. Cadrele didactice nu dispun de instrumente potrivite pentru a face față acestei situații de fapt, în lipsa unei curricule adaptabile, dar și a sprijinului specializat ce se dovedește necesar.
 
Mai mult, 87% dintre cadrele didactice utilizează o programă adaptată doar la nivel teoretic, neavând posibilitatea de a dezvolta o programă particularizată pentru nivelul și cerințele elevilor cu tulburări. În peste 60% din situații, copiii cu tulburări de dezvoltare sau comportamente negative sunt așezați în ultimele bănci, ceea ce determina o mai mică implicare a lor în rezolvarea cerințelor profesorului, implicit un control instrucțional redus.
 
„La finalul etapei pilot, credem cu tărie că ProfAid este o inițiativă care trebuie extinsă la nivel național. Este imperios necesară o reformă a sistemului actual de învățământ, pentru integrarea cu succes a copiilor cu nevoi speciale în învățământul de masă din școlile de stat. Un parteneriat public-privat între Ministerul Educației, organizații non-profit, sponsori și cadrele didactice este esențial pentru a schimba în bine viața copiilor cu nevoi speciale, pentru ca ei să poată duce o viață normală în societate”, susține Anca Dumitrescu, președinte ATCA. 
 
Loading...
Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Adauga un comentariu »